Nejvíce vozů prodala tradičně Škoda Auto, a to dvacet tisíc. Následuje Volkswagen s necelými šesti tisíci, Dacia a Hyundai se čtyřmi tisíci. Nejvyšší podíl, necelou třetinu prodejů, tvoří vozy SUV. Téměř tři čtvrtiny prodaných aut byly firemní vozy. Podíl prodaných vozů s benzínovým motorem tvořil sedmdesát procent a s naftovým dvacet osm procent. „Podíl nafty po několika měsících ustálení začal opět klesat,“ uvedl SDA. Podíl elektromobilů letos stagnuje, prodáno jich letos zatím bylo 132.
„Pokles způsobuje nejistota spotřebitelů, kteří odkládají nákup nových vozů. Hlavně v Německu se neřízeně omezuje vjezd aut, která nesplňují emisní normy, do měst. Lidé čekají, která auta jim umožní pohyb a parkování ve městech,“ vysvětluje Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.
„Automobilky vzhledem k přísnějším emisním normám úplně mění plány s novými modely. Ty na trh teprve přichází a jsou hodné drahé, například elektromobily. Lidé vyčkávají,“ doplňuje.
Množství dovezených ojetin se v prvním čtvrtletí takřka nezměnilo, do Česka jich prodejci přivezli 42 tisíc s průměrným věkem deset let.
Mírně naopak přibylo prodaných autobusů, nákladních vozidel a motocyklů. Tyto kategorie však tvoří jen malou část celkových prodejů.
Vedle Česka klesají i významné světové trhy s automobily. Ten největší, čínský, se loni po dvaceti letech růstu propadl o šest procent. Pokles je znát i v USA, kde letošní prodeje zaostávají za loňským rokem o dvě procenta. Podle analytiků způsobuje pokles dvou největších trhů jak obchodní válka, tak i zpomalování obou ekonomik. V USA jsou to i rostoucí ceny aut nebo relativně vysoké úrokové sazby.