Dodavatelé poslední instance stěží zvládají nápor klientů zkrachovalých firem. Hlásí se statisíce

Nedostatek elektřiny

Nedostatek elektřiny Zdroj: ČTK

Krach Bohemia Energy působí stovkám tisíc lidí finanční potíže a nejistotu.
Jiří Písařík, majitel  energetické skupiny Bohemia Energy
3
Fotogalerie

Dodavatelé poslední instance se již postarali o vyšší stovky tisíc klientů zkrachovalých distributorů elektřiny a plynu Bohemia Energy, Kolibřík a dalších. Pro zákazníky v režimu DPI je nyní nejdůležitější zbytečně neotálet a přejít na standardní produkt, který je výhodnější, protože klient má rozložené zálohy do jednoho roku a stabilní ceny na zafixované období, shodují se energetické společnosti ČEZ, E.ON, PRE a innogy, které režim DPI poskytují.

ČEZ již začal dodávat elektřinu 360 tisícům zákazníků v režimu dodavatele poslední instance. E.ON se tako postaral o téměř 200 tisíc a PRE o 70 tisíc klientů distrubutorů Bohemia Energy a Kolibřík, kteří bez varování ukončili činnost.

E.ON

Společnosti v minulém týdnu postiženým odběratelům rozeslaly dopisy s potřebnými informacemi a odběratelé se ve velkých počtech dotazují, jak se dostat z DPI režimu na běžný produkt. „To se samozřejmě odráží i ve vytíženosti našich zákaznických kanálů, kupříkladu v pondělí jsme zaznamenali desetinásobek telefonických požadavků oproti běžnému stavu,“ uvedl Zdeněk Pošvář, vedoucí Střediska služeb zákazníkům společnosti E.ON.

„Za pondělí a úterý se na nás obrátilo tolik lidí jako za normálních okolností za měsíc. Kapacity našeho call centra jsou už nějakou dobu posílené na maximum, od listopadu plánujeme využívat také externí call centrum,“ dodal.

Video placeholde
Krach Bohemia Energy: Co se stane, když dodavatel končí • Videohub

„Z režimu DPI přecházejí na náš běžný produkt tisíce klientů a očekáváme, že číslo bude růst ještě rychleji i díky možnosti sjednat si novou smlouvu online přímo na našem webu,“ doplnil místopředseda představenstva E.ON Energie Jan Zápotočný. Tuto možnost budou mít klienti v režimu DPI nejpozději do pátku.

„Dosud nás klienti v DPI mohli přes web jen kontaktovat a my jsme se jim ozývali zpět s nabídkou. To nyní odpadá a zákazníci si budou moci uzavřít smlouvu online. To znamená výrazný benefit a úsporu času pro klienty,“ doplnil Zápotočný.

ČEZ

U společnosti ČEZ si již smlouvu podle standardního ceníku vybralo osmdesát tisíc nových klientů, kteří tak přešli z režimu dodavatele poslední instance na výhodnější běžné produkty.

ČEZ rovněž doporučuje používat hlavně online formulář, který je intuitivní a stačí pouze zadat osobní a kontaktní údaje a EAN. To je osmnáctimístné identifikační číslo odběrného místa, které najde zákazník ve smlouvě nebo na faktuře původního obchodníka, případně v dopise o zahájení dodávky elektřiny od DPI.

„Ceníky v režimu DPI nejsou určeny k dlouhodobé spotřebě, což znamená, že na nich lidé nemohou zůstat dlouho. Maximálně šest měsíců. Ale doporučujeme začít řešit přechod co nejrychleji. Zákazníci, kteří nyní přecházejí, budou v režimu DPI jen několik týdnů,“ uvedl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Rozdíl v ceníku DPI a tříletou fixací pro nového zákazníka je u ČEZ zhruba dvacet až třicet procent. „Ještě příznivější je na standardním produktu nastavení záloh. Zálohy u tříleté fixace jsou zhruba o třicet až čtyřicet procent nižší než u ceníků DPI. Je to způsobeno nejen nižšími cenami za tyto produkty, ale také strukturou samotné spotřeby, která je mnohem vyšší v zimě,“ doplnil Kříž.

PRE

U PRE je situace s novými klienty obdobná. Od 14. října jsme zabezpečili v režimu DPI 64 tisíc klientů Bohemia Energy a tři tisíce od Kolibříka. PRE rovněž rozeslala informativní dopisy a cenovou nabídku. „Klientům nabízíme jeden standardní produkt. V budoucnosti v případě poklesu cen energií případně vytvoříme nějakou další nabídku,“ popsal mluvčí PRE Petr Holubec s tím, že novou standardní smlouvu u PRE již podepsaly tisíce lidí. „Desítky tisíc dalších klientů jsou ale ve frontě na webu a my je nezvládáme odbavovat,“ doplnil Holubec.

Innogy a MND

Nové klienty, kteří se ocitli bez dodavatele, oslovují i další distributoři innogy a MND. „Věřím, že obnovení naší nabídky přispěje k uklidnění situace na trhu. Zákazníci u MND mohou získat jistotu fixní ceny elektřiny či plynu až do konce roku 2022. Výhodou naší nabídky je pro mnohé i to, že si vše mohou zařídit jednoduše online z domova,“ komentuje Jan Sýkora, ředitel marketingu MND.

Veškeré aktuální informace poskytují distributoři na svých webových stránkách.