Finanční pastva pro firmy. Za opravy vojenských radarů dostanou stovky milionů korun

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
6
Fotogalerie

Ministerstvo obrany ladí detaily smluv s Izraelem. Finišují i jednání mezi výrobcem radarů a pardubickou Retií. Ta dodá klíčové součástky a zajistí kompletní servis.

Více než půl roku od rozhodnutí vybrat pro českou armádu izraelské 3D radary se blíží podpis smluv mezi oběma zeměmi a zapojenými firmami. Na české straně je to Retia, na izraelské Elta Systems. Pardubický výrobce elektroniky se bude podílet na výrobě klíčových komponent a také na opravách osmi souprav ELM 2084 z obranného konceptu Iron Dome. Samotné radary mají stát 3,6 miliardy korun, další dvě miliardy pak servis po dobu dvaceti let.

Třicetiprocentní podíl na výrobě má pro český průmysl vygenerovat zakázky za 1,2 miliardy. „A ze servisu, který zajistíme ze čtyřiceti procent, máme získat asi pět až šest desítek milionů ročně,“ odhadl obchodní ředitel Retie Petr Tichý. Doplnil, že opravárenské středisko má vzniknout v pardubickém sídle firmy.

Technické podrobnosti obchodu jsou podle Tichého už dojednané. „Právníci jen dolaďují formulace,“ dodal. Podobně jako ministerstvo obrany odhaduje, že smlouvy by mohly být podepsány koncem srpna.

Retia už dříve uzavřela s Izraelci memorandum o spolupráci. Podle něj má mít třetinový podíl na výrobě nejen osmi radarů, ale případně i dalších, které by si objednaly země ze střední či východní Evropy. V úvahu připadá Slovensko nebo Maďarsko.

V Pardubicích vyrobí anténní TR moduly, což jsou jejich klíčové komponenty. Opravovat pak bude kompletně celé radary. „Pokud zajistíme požadovanou kvalitu a budeme konkurenceschopní, není důvod, aby od nás Elta neodebírala moduly ve větším množství,“ podotkl Tichý.

Kromě Retie a dalších stejně zaměřených českých firem má na zakázce profitovat i kopřivnická Tatra Trucks s dodávkou osmi podvozků. Tato platforma je u těžkých vozidel v armádě nejrozšířenější, takže by podle dostupných informací měla dostat přednost.

Ruské radary už přesluhují přes dvacet let
 Nové 3D radary mají nahradit ruské P-37, jejichž životnost je v současnosti až trojnásobně překročena. „Retia poprvé prodlužovala jejich životnost v roce 1993, od té doby se je snažíme udržet v chodu. Už je to opravdu hodně těžké,“ uvedl obchodní ředitel firmy Petr Tichý. Zpoždění náhrady ruských zařízení zavinilo i ministerstvo obrany. Rámcový záměr zakázky na moderní radary byl schválen v únoru 2012. Jednou z variant byla společná výroba pod hlavičkou Retie v rámci visegrádské skupiny. Firma tehdy státu nabízela složení stomilionové záruky.