General Motors opouští nevýnosné trhy, utlumí i více než 160 let starou značku

Holden

Holden Zdroj: reuters

Holden Astra RSV
Holden Astra RSV
Holden Astra RSV
Holden Commodore Calais
Holden Commodore Calais
10
Fotogalerie

Americká automobilka General Motors se rozhodla stáhnout z Austrálie, Nového Zélandu a Thajska. Rozhodnutí, které je součástí strategie, dle níž chce automobilka opustit trhy bez odpovídající návratnosti investic, je špatnou zprávou hlavně pro více než 164 let starou značku Holden. GM ji dle serveru BBC pošle k ledu.

Holden vytvořil v roce 1856 sedlář James Alexander Holden, od roku 1908 firma vyráběla vozy. GM do australské společnosti investovala v roce 1931, kdy jejím nákupem vznikl společný podnik General Motors-Holden. Ta se v Austrálii poslední roky potýkala s brutálním propadem podílu na trhu: loni klesl lehce nad čtyři procenta z téměř 22 procent v roce 2002. V regionu má firma 828 zaměstnanců. Sociální síť Twitter po oznámení GM zaplavil hashtag RIPHolden.

„Jsem zklamán, ale nepřekvapilo mě to. Jsem však naštván, stejně jako mnoho jiných Australanů,“ reagoval na oznámení automobilky australský premiér Scott Morrison s dodatkem, že tamní daňoví poplatníci vložili „miliony do tohoto mezinárodního konglomerátu“ (GM), které nyní z jejich pohledu vyšly vniveč.

Aktivity v Thajsku prodá GM čínské společnosti Great Wall Motor. V zemi má firma kolem 1500 zaměstnanců, transakce by měla být dokončena ještě letos. Nákup thajských aktivit General Motors je součástí plánu globální expanze Great Wall. Loni tato čínská firma otevřela závod v Rusku a chce koupit rovněž indickou továrnu GM.

GM se v Asii loni potýkala s problémy. Její mezinárodní operace, které zahrnují Čínu, vykázaly loni ztrátu 200 milionů dolarů. Ředitelka GM Mary Barraová uvedla, že společnost se chce zaměřit na trhy, kde může vykázat silnou návratnost. K podobným krokům jako v Thajsku, Austrálii a na Novém Zélandu se rozhodla přistoupit i v Japonsku, Rusku a v Evropě. Potíže firmě činil hlavně fakt, že obzvláště v Austrálii musela firma vyrábět vozy s volantem napravo, kvůli čemuž je nemohla vyvážet jiné globální trhy.