Gigaproblém gigafactory. Kauza VW odhalila nepřipravenost Česka při lákání velkých investic

V Česku se zatím baterie do elektromobilů nevyrábějí, pouze montují. Například v mladoboleslavském závodě Škody Auto.

V Česku se zatím baterie do elektromobilů nevyrábějí, pouze montují. Například v mladoboleslavském závodě Škody Auto. Zdroj: Škoda Auto

Téměř dva roky se táhnoucí debaty a jednání o tom, jestli koncern Volkswagen postaví v tuzemsku továrnu na baterie do elektromobilů za 120 miliard korun, odhalily alarmující neschopnost Česka přitáhnout velké investory do klíčových projektů. A to ve chvíli, kdy světoví lídři automobilového průmyslu, který tvoří desetinu českého HDP, rozhodují o stěžejních investicích pro následující desítky let.

Mateřský koncern Škody Auto si prozatím vystačí s trojicí továren na baterie v německém Salzgitteru, španělské Valencii a v kanadském St. Thomas. O dalším závodu pro střední a východní Evropu rozhodne nejdříve v roce 2025, a možná ještě později.

Volkswagen neřekl definitivní ,ne‘ gigafactory v Česku a vláda neprohrála v konkurenčním boji o tento konkrétní projekt s Polskem nebo Maďarskem. Tým Petra Fialy (ODS) má ale úkolů k odpracování více než dost. Po Evropě se sice rozhlížejí velká jména, jež investují desítky miliard eur do továren pro 21. století, o Česko ale nezavadí.

Například čínská CATL, světový lídr výroby baterií, staví jednu z největších evropských továren na akumulátory v maďarském Debrecínu. Závod, do kterého investuje 7,3 miliardy eur, má ročně dodávat baterie o celkové kapacitě až sto gigawatthodin. Zásobovat bude mimo jiné Mercedes-Benz i slovenské továrny koncernů Stellantis a Volkswagen. Podobně velký závod buduje CATL také v německém Erfurtu.

Maďarsko patří ke zdaleka nejúspěšnějším evropským státům v získávání tohoto typu produkce. Vyrábí tu i jihokorejské duo Samsung a SK Innovation, jež dosahuje kapacity až 40, respektive 47 GWh. Daří se i Polsku, další asijský gigant LG Chem cílí na kapacitu až 65 GWh baterií, které už od roku 2017 produkuje v tamější Vratislavi. Dodává mimo jiné do závodů General Motors, Stellantisu či BMW. A do Polska expanduje také Panasonic nebo švédský Northvolt.

Do bateriové výroby investují i samy automobilky. Volkswagen zatím pracuje na třech gigatovárnách ve Španělsku, Německu a v Kanadě, Stellantis plánuje mimo jiné čtveřici menších závodů na severu Francie. Tesla už vyrábí v Grünheide u Berlína a evropskou gigafactory má v plánu i největší čínský výrobce elektromobilů BYD.

Pět potenciálních investorů

Většina ze zmíněných energetických koncernů i automobilek může patřit do širšího okruhu potenciálních investorů, kteří by mohli stavět také v Česku. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) uvádí, že jedná s pěti firmami z různých kontinentů, jež v tuzemsku zvažují investovat až vyšší jednotky miliard eur. Spekuluje se především o zájmu jihokorejských firem, hlavně LG.

„Všech pět investorů vyslovilo přání, abychom zatím jejich jména nezveřejňovali. Jeden dokonce řekl, že pokud jeho jméno uteče, okamžitě ukončí jednání,“ tvrdí ministr. Z pětice projektů mají podle Síkely dva podobný rozsah, jaký zvažoval Volkswagen v Líních. A jeden z těchto dvou by dokonce rád stavěl právě v Líních, toto jednání je ale teprve na začátku. Trojici zájemců o menší závody vláda nabízí jiné lokality. Ve hře je stále Prunéřov i uhelné lokality na severu Čech.

„Potenciálních investorů do českých gigafactories je celá řada, primárně asijských výrobců, případně sdružených v konsorciu. Nevylučoval bych ani plány některých automobilek na možnou expanzi do Česka,“ říká expert na automobilový sektor ze společnosti EY Petr Knap.

Česku chybí mnohé

Jak ale ukázalo zdlouhavé přešlapování Volkswagenu, překážek, které brzdí Česko v získávání investic, je povážlivě mnoho. „Potenciální investoři budou hledat dobře připravenou lokalitu, velmi štědré finanční pobídky a levné zdroje – primárně elektrickou energii. Zároveň budou požadovat velké objemy ,zelené‘ elektřiny z obnovitelných zdrojů,“ upozorňuje Knap.

Česko však většinu těchto položek nesplňuje nebo je není schopné poskytnout včas a v požadovaném množství. „Přestože zrychlujeme povolovací procesy, na úrovni Polska či Maďarska stále nejsme,“  konstatuje v rozhovoru pro e15 ředitel agentury CzechInvest Petr Očko. Zatímco štědřejší státní podporu by měla umožnit novela zákona o investičních pobídkách, náročnější bude najít zdroje levné energie, a to zejména té zelené. Jak důležitý parametr to je, ukazuje volba Volkswagenu stavět gigafactory ve Španělsku, kde může využívat ve velkém solární zdroje.

Velkou potíž ale představuje především neexistence připravených průmyslových parků. „Je to jeden z největších problémů. Když investor vidí, že zde není vhodná lokalita, tak se k diskuzi o investiční pobídce ani nedostaneme,“ upozorňuje Očko. Aktuálním úkolem číslo jedna agentury CzechInvest je tak právě příprava lokalit, které hledá zejména v uhelných regionech, kde leží největší tuzemské brownfieldy.