Nepřemožitelná Čína. Tamní výrobci baterií do elektromobilů vládnou světovým trhům

Tuto baterii vystavil CATL na nedávném autosalonu v Mnichově.

Tuto baterii vystavil CATL na nedávném autosalonu v Mnichově. Zdroj: Profimedia

Globální trh s bateriemi do elektromobilů je z většiny v rukou asijských výrobců. Prim hrají především Číňané. Dva tamní giganti drží první a druhou pozici největších světových dodavatelů. První ryze bateriový gigant Contemporary Amperex Technology (CATL) držel mezi letošním lednem a srpnem 37 procent světového trhu s akumulátory. Druhý BYD, jenž mimo jiné těží suroviny do baterií a vyrábí elektromobily, šestnáct procent. Dohromady tak na čínské duo připadala většina světových dodávek baterií. Vyplývá to z dat jihokorejské společnosti SNE Research, na která upozornila agentura Bloomberg.

Tím však asijská dominance světu zdaleka nekončí. Třetí nejvyšší podíl – 14 procent – připadal na jihokorejské LG. Se sedmi procenty následoval japonský Panasonic, pět procent připadlo na jihokorejský SK On. Do desítky největších výrobců se ještě vešel čínský CALB, jihokorejský Samsung SDI a další čínské společnosti EVE, Guoxuan a Sunwoda. Na zbytek světových výrobců připadalo jen přes šest procent.

Zatímco CATL vévodí tomuto oboru už více než šest let v kuse a letos drží téměř stejný tržní podíl jako loni, BYD si polepšilo. Akronym pro Build Your Dreams (naplň své sny) byl loni „až“ třetí s 13,6 procenty, letos je druhý se zmíněnými 16 procenty.

Výrobcům baterií ovšem svědčí růst obchodu s elektromobily. Jen prodeje CATL v Evropě a USA se měly podle SNE Research meziročně téměř zdvojnásobit. Tyto baterie pohánějí například Model 3 a Model Y od Tesly, jež rychle navyšuje prodeje. Akumulátory od světového lídra odebírá i BMW do vozů řady iX nebo Mercedes pro prémiový e-vůz EQS. CATL zprvu vyrostla hlavně na domácím trhu, kde na její akumulátory dál sází mimo jiné i bývalá britská – dnes čínská – značka MG. Ta zároveň patří k nejdravěji expandujícím v Evropě. Modely MG4 a MG5 jsou k mání i v Česku, nabízí je společnost M Motors.

BYD zásobuje bateriemi především sám sebe. Loni ukončil výrobu spalovacích aut a přeorientoval se výhradně na elektrická. V letošním prvním pololetí se stal desátou největší automobilkou světa, a se 1,25 milionu prodaných aut tak předehnal společnosti jako Mercedes-Benz Group nebo BMW. Rychlý nástup BYDu se promítá i do jeho ekonomických výsledků: gigant ze Šen­‑čenu v pololetí ztrojnásobil zisk a tržby navýšil o 73 procent. Další růst má zajistit expanze v Evropě, a to i prostřednictvím výstavby vlastních závodů na nové vozy, a možná i baterie.

Přestože tradiční evropské automobilky jako Volkswagen nebo Stellantis a další postupně investují do vlastního výzkumu, vývoje a výroby baterií, náskok asijských společností nejspíš nemají šanci dohnat, jak vyplývá z výhledu přední americké výzkumné a makléřské společnosti Bernstein Research, na který upozornily Financial Times.

Podle předpovědi, která modeluje situaci na trhu s bateriemi v roce 2030, by měl CATL i v té době ovládat zhruba třetinový podíl na světovém trhu, byť si má mírně pohoršit. Stejný osud ho čeká v Číně. Místo dnešního asi polovičního podílu má ovládat více než čtyřicet procent. Výrazně polepšit si naopak může na starém kontinentu, kde loni držel asi čtvrtinový podíl, kdežto na konci dekády má být na čtyřiceti procentech. Lepších výsledků ma dosáhnout na úkor LG, jejíž podíl má klesnout z necelých čtyřiceti na zhruba 25 procent. Ať už se budou detaily výhledu Bernsteinu jakkoli lišit od reality roku 2030, jedno z něj vyplývá zcela jasně: Evropa se závislosti na Asii nijak zásadně nezbaví.

Některé země se proto snaží asijské investory z oblasti bateriového průmyslu přilákat do Evropy. Daří se hlavně Polsku a Maďarsku. Po suverénně první Číně, která loni vyrobila bateriové články o celkové kapacitě 893 gigawatthodin, následovalo Polsko se 73, USA se 70 a Maďarsko s 38 GWh. Desítku zemí s největším objemem výroby dále doplňují Německo, Švédsko, Jižní Korea, Japonsko, Francie a Indie. Zatímco Čína však ovládala 77 procent trhu, ostatní země pouze jednotky procent.

O získání továrny na baterie usiluje také Česko, zatím ale neúspěšně. Investici do továrny v tuzemsku zvažuje koncern Volkswagen, LG a údajně i další společnosti. Definitivní rozhodnutí však zatím neoznámila žádná z nich. Premiér Petr Fiala (ODS) nedávno ve Sněmovně prohlásil, že vláda na možném vzniku gigafactory Volkswagenu v Česku pracuje, pokud by ale rozhodnutí německého koncernu nepadlo v „dohledné době“, Česko by se muselo soustředit na jiné projekty.