Přechod k elektromobilitě drhne. Hlad po niklu, kobaltu a lithiu přesáhne možnosti těžby

Těžba kobaltu v Kongu

Těžba kobaltu v Kongu Zdroj: Profimedia

Dětská práce v Kongu - třídění kobaltové rudy
Těžba lithia
Portugalské lithium
Těžba lithia v Chile
Těžba lithia v Chile
9
Fotogalerie

Baterie do elektromobilů mohou být pro automobilové odvětví stejně rizikové jako čipy. Odborníci varují, že sice vznikají obrovské kapacity na výrobu akumulátorů, ale tomu neodpovídají možnosti dodávky materiálů. V následujících letech se tak producenti budou potýkat s nedostatkem kovů, jako jsou kobalt, nikl či lithium. To může zbrzdit velkolepé záměry automobilek na přechod k elektromobilům i zelené plány Bruselu.

„Revoluci elektromobility, kterou právě zažíváme, můžeme přirovnat k cunami. V příštích pár letech se dočkáme nedostatku mnoha materiálů,“ řekla South China Morning Post Ilka von Dalwigková z Evropské bateriové aliance.

„Existuje riziko, že mezi lety 2025 a 2030 budou gigatovárny prázdné,“ varovala podle Reuters francouzská těžařská společnost Eramet.

Evropa podle ní dostatečně neinvestuje do dodavatelských řetězců pro výrobu baterií do elektromobilů. Společnost se snaží přilákat domácí investice, aby dokázala zpracovat zámořské zásoby žádaných kovů, patrně se ale bude muset obrátit do zahraničí. Auta na elektrický pohon přitom tvoří důležitou součást plánu Evropské unie na snížení emisí a sedmadvacítka avizovala i snahu skoncovat se závislostí na dodavatelích především z Asie.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Podobné obavy však panují i ve Spojených státech. Šéf Fordu Jim Farley minulý měsíc důrazně vyzýval k domácí těžbě a zpracování strategických surovin. Výzva přichází v době, kdy odborníci zpochybňují výrobní cíle některých automobilek mimo jiné i kvůli surovinové skepsi.

„Dodavatelské riziko spojené s kobaltem je v popředí. To bude problém,“ je podle serveru Business Insider přesvědčen Mujeeb Ijaz z bateriového startupu Our Next Energy. Před přetrvávající omezenou produkcí kobaltu a niklu varovali i panelisté odborné konference o slitinách, která se konala minulý týden v Praze.

„Letošní rok byl skutečně prvním, kdy jsme zaznamenali skokovou změnu v poptávce po niklu taženou sektorem elektrických aut,“ líčil šéf Canada Nickel Company Mark Selby. „A v příštích dvou třech letech budeme svědky padesátiprocentního až stoprocentního růstu,“ domnívá se.

Rostoucí poptávka se už také odráží na stoupajících cenách kovů potřebných pro autobaterie. Nikl je nejdražší od roku 2012, kobalt je na úrovni roku 2018, kdy končilo dvouleté údobí mimořádně vysoké hodnoty tohoto kovu. Nejdramatičtější růst za poslední rok zažilo lithium, v Číně stoupla cena uhličitanu lithného o více než tři sta procent a experti předpokládají, že to tím nekončí.

Rostoucí náklady v asijské zemi se už začínají promítat do cen autobaterií, což je v rozporu s očekáváním, že cena bude klesat, takže elektromobily budou dostupnější.

Na rozdíl od nedostatku čipů, který se dotkl takřka každého producenta, bude mít boj o baterie patrně své vítěze i poražené. Nejpřipravenější je Tesla, míní odborníci, které oslovil Business Insider. „Právě teď mají mnohem větší kontrolu nad dodavatelským řetězcem než kterákoli jiná automobilka,“ domnívá se Ram Chandrasekaran z Wood Mackenzie.

Rostoucí poptávka po materiálech pro baterie také zásadně mění geopolitický pohled na některé země. Na významu získává Demokratická republika Kongo, kde se těží zhruba dvě třetiny kobaltu. Západ si však nedokázal včas zajistit kontrolu nad těmito zdroji, v zemi se etablovala Čína a uzavřela dohody o spolupráci s těžaři. Patnáct z devatenácti kobaltových dolů loni vlastnily nebo financovaly čínské společnosti, podotýká ve své investigaci list The New York Times.

Další důležité materiály se těží v Indonésii, Peru, Chile či Austrálii. I v těchto případech jsou ale z velké míry zpracovávány v Číně. Asijská velmoc přitom v uplynulých týdnech čelila vážné energetické krizi, která dodavatelské řetězce ještě více rozkolísala. Evropa se mezitím snaží o rozvoj těžby lithia, problémem však může být odpor obyvatel.

Halda nedostatkového hliníku vězí ve Vietnamu

  • V době vypjatých dodávek různých materiálů paradoxně existují zásoby, které by problém vyřešily, ale není možné je použít. Zhruba padesát kilometrů od Ho Či Minova Města leží v průmyslovém parku obrovská hromada hliníku.
  • Podle odhadů má hodnotu pěti miliard dolarů a vyrovná se roční spotřebě Indie. „Poklad“ byl však zabaven v roce 2019 v rámci mezinárodního vyšetřování a jeho osud zůstává nejistý, uvádí Bloomberg.
  • Lehkého kovu se na trhu nedostává a jeho ceny v říjnu vyšplhaly na třináctileté maximum. „Na světových trzích vidíme nejhlubší deficit za přinejmenším dvacet let, a tyto zásoby by tento deficit nejen vyrovnaly, ale ještě by něco zůstalo,“ řekl agentuře analytik Duncan Hobbs ze společnosti Concord Resources.