Předvolební boj o gigafactory: Lokální politici odmítají příliv pracovníků bez kvalifikace
Koncern Volkswagen si vyhlédl letištní areál v Líních na Plzeňsku a zvažuje zde výstavbu továrny na bateriové články do elektromobilů v přepočtu až za 122 miliard korun. Takzvaná gigafactory se teď stala jedním z významných témat předvolebních bojů o posty v zastupitelstvech Plzně i dotčených obcí. Převážná většina regionálních politických uskupení s výstavbou gigafactory nesouhlasí.
Před volbami, které se uskuteční 23. a 24. září, politici nejčastěji zmiňují údajnou hrozbu příchodu tisíců zahraničních nekvalifikovaných pracovníků, zvýšení kriminality, snížení bezpečnosti a ztrátu hodnotné vzletové a přistávací dráhy. Lokální politici tak jdou často proti svým stranickým kolegům, kteří na vládní úrovni podporují příchod strategického investora.
„Gigafactory budí hrozně moc předvolebních emocí. Příliv tisíců pracovníků do laciné velkovýroby ale nemůže podpořit žádný komunální politik. V podobě, v jaké vláda projekt aktuálně prezentuje, je nerealizovatelný,“ domnívá se Aleš Tolar, jenž stojí v čele kandidátky hnutí STAN a který působil poslední čtyři roky jako starosta nejmenšího plzeňského obvodu Malesice.
Dosud byl STAN v opozici, plzeňskou koalici tvořily subjekty ANO, ODS, ČSSD a TOP 09. Nejpravděpodobnější scénář podle Tolara spočívá v přesunu projektu do některého z tuzemských strukturálně postižených uhelných regionů.
Ani v nich však není snadné „ulovit“ zaměstnance do nových projektů. Velké potíže se sehnáním první stovky zaměstnanců do budovaného polygonu na Sokolovsku, kde se budou testovat vyvíjená auta, například přiznala automobilka BMW. Do okruhu investuje přes sedm miliard korun.
Proti možnému vzniku gigafactory bojuje i lídr kandidátky koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) David Šlouf, současný náměstek primátora Plzně. „Obáváme se zvýšené kriminality, nižší bezpečnosti a rozkolísání sociální rovnováhy. S revitalizací čtyřsethektarového území nemáme problém, chceme ale podniky, které přinášejí výzkum a inovace, ne montovny,“ vysvětluje stanovisko koalice Šlouf.
Za zmíněnou koalici kandidují v nadcházejících volbách mimo jiné i současný primátor Plzně Pavel Šindelář (ODS) nebo ministr kultury a místopředseda ODS Martin Baxa. „Pokud by měly přijít tisíce nekvalifikovaných zahraničních pracovníků, určitě bychom na projektu nespolupracovali,“ dodává Šlouf. Stejně jako další kritici upozorňuje na minimální nezaměstnanost v Plzni a okolí, která by prý investora nutila k masivnímu využití agenturních pracovníků, často zahraničních.
„Bojím se, aby někdo líbivý příběh o investici Volkswagenu nezneužil jako beranidlo, neprosadil veškerá povolení a poté místo gigafactory nepostavil pro Plzeň typickou výrobní halu s minimální přidanou hodnotou,“ říká lídr kandidátky Pirátů Pavel Bosák.
Město by podle něj v žádném případě nemělo dát k dispozici pozemky, které v dotčené lokalitě vlastní. Další pozemky patří ministerstvu obrany a místním obcím. Jejich starostové upozoňují, že by si vznik továrny takové velikosti vyžádal investice státu či kraje v řádu stovek milionů korun. Jít by měly do ubytovacích kapacit, čističky odpadních vod či do dálničního sjezdu.
Zatímco na regionální úrovni politici bojují převážně proti vzniku továrny, zástupci minulé vlády Andreje Babiše (ANO) i té současné Petra Fialy (ODS) projekt podnikatelského parku, který se od začátku pojí k možné investici Volkswagenu, jednoznačně podporují. S výhradami tak činí i vedení Plzeňského kraje.
„Politické strany u nás často fungují jako konfederace regionálních sdružení, takže se pak něco jiného odehrává na vládní a na regionální úrovni. Než aby si dávali práci s vysvětlovací kampaní a prezentováním výhod projektů voličům, spokojí se s naskočením na povrchní vlnu veřejného mínění, která bývá k podobným projektům zpravidla negativní,“ míní politolog Lukáš Jelínek. Podle něj tato praxe ukazuje na nešťastné odtržení centrálních stranických sekretariátů, které řeší velké strategické problémy, od kolegů na lokální úrovni.
Vrcholní zástupci českého autoprůmyslu i odborníci se ve velké většině dlouhodobě shodují, že by Česko o získání gigafactory mělo jednoznačně usilovat. „Jsme svědky rychlého a nezadržitelného rozvoje elektromobility, kdy pro automobilové výrobce a dodavatele vznikají nové kritické kompetence a celé dodavatelské řetězce. Pro úspěšnou budoucí roli zemí a klastrů bude zásadní, kde se budou vyvíjet, vyrábět a kompletovat komponenty budoucnosti,“ uvedl dříve partner společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.
Továrna na bateriové články by podle odborníků představovala provoz s vysokou přidanou hodnotou, významně by pomohla urychlit český přechod na elektromobilitu, navázala na sebe další byznys, vědu, výzkum a inovace. O získání továrny usiluje i Škoda Auto, jež patří do koncernu Volkswagen.
„Česko má šance dobré, musí ale nachystat pozemek a soubor pobídek jako ostatní státy. Máme nejlepší lokalitu blízkou Německu, je třeba ale ještě hodně odpracovat,“ uvedl nedávno Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu. Zda Volkswagen továrnu v Česku zbuduje, by měl rozhodnout do konce roku.
Takhle vypadá letištní areál v Líních na Plzeňsku, kde zvažuje Volkswagen výstavbu gigafactory: