Škoda Auto a události roku: zdražování, investice do elektromobilů a konec modelu Fabia Combi
Personální rošády, masivní investice do elektromobility, zdražování nových aut, odstávky výroby i odvoz desítek tisíc nedokončených vozů na odstavné plochy. Hlavní události roku 2021, které ovlivní budoucnost klíčového hráče tuzemského autoprůmyslu Škoda Auto, si připomeňte v následujícím přehledu.
Obří investice do elektromobility a digitalizace
Zhruba 2,5 miliardy eur (asi 62,5 miliardy korun) chce ikona Mladé Boleslavi investovat v příštích pěti letech. Většina peněz, přibližně 1,4 miliardy eur, půjde do rozšiřování elektromobility, částka 650 milionů eur do digitalizace a za 350 milionů eur firma zvelebí výrobní závody. Pro srovnání: v letech 2020 a 2019 investovala do dlouhodobého majetku celkově 850 milionů eur a 1,3 miliardy eur.
Vydáváním obřích částek do transformace směrem k autům na elektrický pohon Škoda následuje mateřský koncern. Jen do šestice nových továren na baterie do elektromobilů investuje Volkswagen až třicet miliard eur. Jedna z továren – takzvaná gigafactory – by mohla vzniknout i v Česku. Zda se tak stane, má koncern oznámit v první polovině příštího roku.
Investovat Škoda musí i vzhledem k nárůstu cen energií. „V Mladé Boleslavi vznikne největší tuzemská střešní fotovoltaická elektrárna. Snažíme se všemi cestami investovat do alternativních energetických zdrojů, abychom růsty cen konvenčních energií vybalancovali,“ oznámil v rozhovoru pro deník E15 šéf automobilky Thomas Schäfer. Společně s energetickou společností ČEZ už Škoda dříve postavila fotovoltaickou elektrárnu v Kosmonosech.
Ceny nových aut opakovaně rostly a zdražovat se bude i v roce 2022
Nutnost vysokých investic do elektromobility se promítá do cen nových vozů. V listopadu se zájemci o novou škodovku z upravených ceníků dozvěděli, že si připlatí desetitisíce korun. Škoda zvedla ceny plošně u všech modelů. Výjimkou byl pouze SUV Karoq. Ceny škodovek přitom rostly už o prázdninách a také na jaře. Automobilka zdražení zdůvodnila mimo jiné inflací, zdražením surovin či energií. Například modely Fabia, Kamiq nebo Scala podražily koncem roku až o deset tisíc korun, Octavia až o 25 tisíc a Superb o 45 tisíc.
Škoda Auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?
Obdobně postupují i další výrobci, o čemž vypovídá například index cen analytické společnosti EY. Z posledního zveřejněného indexu cen za druhé čtvrtletí roku 2021 vyplynulo, že ceny nových osobních aut vzrostly v porovnání se začátkem roku o 2,3 procenta, což v praxi znamená o desítky tisíc. Zdražily například i modely Hyundai Tucson, Nissan Qashqai a další.
Další šponování cen lze čekat v příštím roce. „Budeme se snažit, aby byly nárůsty co nejnižší. S růstem je třeba počítat, nebude ale skokový, spíše v řádu několika procent ročně. Snažíme se také, aby byly elektromobily cenově srovnatelné s tradičními vozy. Levnější elektromobily mohou přijít v roce 2025,“ popsal Martin Jahn, od března 2021 člen představenstva zodpovědný za prodej a marketing.
Rošády ve vedení automobilky
Turbulentním obdobím si letos neprošla jen výroba, ale i HR oddělení Škody. Začátkem roku firma oznámila, že do jejího představenstva vůbec poprvé zasedne žena. Maren Gräfová vystřídala jediného Čecha v představenstvu Bohdana Wojnara, jenž zodpovídal za lidské zdroje. Odchodem Wojnara ale Češi vedení firmy nevyklidili. Po třinácti letech se do vrcholného orgánu vrátil zmíněný Martin Jahn, jenž nyní zodpovídá za prodej a marketing. Ta hlavní změna měla ale teprve přijít.
Byť vedl Škodu teprve od srpna 2020, v polovině roku 2022 z šéfovského křesla zase odejde. Německý manažer Thomas Schäfer se z pozice předsedy představenstva Škody přesune do vedení značky Volkswagen. Začátkem letošního prosince to oznámil koncern VW.
„ČR bude muset bojovat o výrobu elektromobilů a baterií, která bude mít evidentně navrch. Manažeři, kteří prošli Škodou Auto a zamířili do Německa, mohou lépe docenit možnosti a potenciál Škody Auto a nepohlížet na Česko skrz prsty. Může to přispět k získání progresivní výroby,“ komentovala změny pro deník E15 hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.
Odstávky výroby
Nedostatek čipů a dalších dílů způsobil opakované odstávky či omezení ve všech třech tuzemských závodech. Desetitisíce nedokončených škodovek tak musely parkovat na odstavných plochách, dokud pro ně patřičný díl nepřišel. Během transportu desetitisíců vozů ze závodů na odstavné plochy a zpět utrpěly některé vozy újmu. Některé poškozené škodovky automobilka poslala na opravu, odbory ale zmiňují i nutnost sešrotování.
Nejen čipový „hladomor“ a nejen ve Škodě zapříčinil, že se v Česku letos nevyrobilo tři sta tisíc vozů, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu. Celý tuzemský autoprůmysl tak přišel až o 260 miliard korun.
Samotná Škoda od ledna do září téměř zdvojnásobila provozni zisk na devět set milionů eur (zhruba 23 miliard korun). Od ledna do konce listopadu v Česku prodala přes 65 tisíc aut, skoro o pět procent méně než loni. Nejprodávanější byly modely Fabia, Octavia a Kamiq.
Konec modelu Fabia Combi
Stále přísnějším emisním limitům padne za oběť v Česku poměrně oblíbený model Fabia Combi. Loni ho v prodloužené variantě odebralo zhruba deset tisíc zákazníků po celém světě.
„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ sdělila automobilka. Právě tempo a způsob ústupu spalovacích motorů z některých světových trhů bude nejen pro Škodu v příštích letech zcela zásadní.