Ceny elektromobilů a běžných aut se vyrovnávají. V Česku to nastane později než na Západě

Gigafactory Tesly u Berlína

Gigafactory Tesly u Berlína Zdroj: Profimedia

Prodejní ceny bateriových vozů a aut se spalovacími motory by se mohly na americkém trhu vyrovnat ještě letos. Částky, které zaplatí zákazník za konvenční a srovnatelný elektrický model, se přibližují nejen kvůli vládním pobídkám, které využívají výrobci i spotřebitelé, ale i díky cenové válce, již započala mohutnými slevami Tesla. Ceny elektromobilů a „spalováků“ se postupně sbližují i na evropských trzích včetně českého. Rovnat se mohou už v roce 2025.

Na vyrovnávání cen v USA upozornil The New York Times s odkazem na data výzkumné a advokátní skupiny International Council on Clean Transportation. Ta zohledňují snížení výrobních nákladů automobilek díky státním pobídkám, a to až o devět tisíc dolarů na auto, tedy o dvě stě tisíc korun. Kupci zároveň mohou uplatnit daňové úlevy až 7500 dolarů v případě pořízení cenově omezených modelů. Bez loni zavedených pobídek by se ceny vyrovnaly o tři až pět let později, uvádí materiál.

„Ke sbližování cen vozidel s elektrickým a konvenčním pohonem dochází na evropském i českém trhu zejména v kategoriích středních a vyšších tříd vozidel. Tlak na sbližování cen bude v nadcházejících letech narůstat i v dalších třídách,“ uvádí české Sdružení automobilového průmyslu s tím, že by se ceny mohly vyrovnat v letech 2025 a 2026.

Na toto období totiž automobilky načasovaly uvedení nových modelů s elektrickým pohonem i v nižších třídách. Například Škoda dostala od mateřského koncernu zadání, aby na trh uvedla elektrickou obdobu fabie s cenou kolem dvaceti tisíc eur, zhruba půl milionu korun.

Rychlejšímu sbližování cen konvenčních a elektrických aut hojně přispívá i sílící konkurence na trhu elektromobilů. O tisíce dolarů zlevnila na globálních odbytištích Tesla, přičemž český trh zařadila k těm, kde zlevnila nejvíce – až o dvacet procent. Za Model Y, jeden z nejprodávanějších, tak zákazník v Česku zaplatí méně než za Enyaq iV, vlajkový elektromobil Škody Auto.

Zároveň krátkodobě klesají ceny některých surovin potřebných k výrobě baterií: od listopadového cenového vrcholu zlevnilo lithium o pětinu, byť je stále dvakrát dražší než koncem roku 2021. Od května se snížila také cena kobaltu o více než polovinu, uvádí NY Times.

Ke sblížení cen může negativně přispět i chystaná emisní norma Euro 7, jejíž aktuální návrh by podle sdružení prodražil nové konvenční vozy až o 150 tisíc korun. „Nominálně budou zdražovat spalovací vozy rychleji než elektromobily. Na evropských trzích by tak mohly být ceny u některých vozů obou kategorií na zhruba podobné úrovni nejdříve v roce 2025. S velmi nízkými cenami elektromobilů vstupují na evropské trhy mimo jiné čínské automobilky, jejichž modely by mohly být cenově na stejné úrovni se srovnatelnými spalovacími vozy mezi prvními,“ domnívá se partner poradenské společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Nedávný průzkum EY ukázal, že čím dál více firem zvažuje nákup zánovních ojetých vozů. Ještě donedávna by přitom bylo pro firmy pořízení jiného než nového vozu nemyslitelné. Dodací lhůty delší než rok a snahy o úspory je však k tomu nutí. Podle Knapa se tak do budoucna naskýtá ještě větší potenciál obchodníkům s ojetými vozy, které už nyní drtivě dominují českému trhu s automobily. Aktuální sbližování cen elektrických a spalovacích aut je proto klíčovým signálem například pro Aures Holdings, jenž provozuje síť autobazarů AAA Auto.

„V případě nových vozů se i u nás ceny elektromobilů a vozů na fosilní paliva ve stejné třídě blíží již nyní. Například nová Tesla Model 3 s výkonem 208 kilowattů a dojezdem 491 kilometrů má ceníkovou cenu 1 099 990 korun. Nová Škoda Superb 2.0 TSI 206 kW Style bez jakýchkoli dalších příplatků stojí 1 191 900 korun. Zatímco Tesla své vozy nedávno významně zlevnila, ceny spalovacích vozů obvykle stále rostou,“ říká provozní ředitel holdingu Petr Vaněček.

„Pokud jde o ojeté vozy, Nissan Leaf první generace s 30kilowatthodinovou baterií v dobrém stavu a nájezdem do sta tisíc kilometrů lze pořídit přibližně za 350 tisíc korun. Volkswagen Golf sedmé generace na benzin do sto tisíc kilometrů s DSG automatem pořídíte pod 350 tisíc korun také jen obtížně,“ dodává Vaněček.

Postupné vyrovnávání cen pozoruje u některých modelů na evropských trzích také obchodník s ojetými vozy Carvago. Obvyklý rozdíl nyní činí podle jeho dat asi čtvrt milionu korun ve prospěch fosilních paliv. „Není tedy náhodou, že na českém trhu ojetin tvořily čistě elektrické vozy pouze necelé procento prodejů za uplynulý rok,“ uvádí výkonný ředitel Carvaga Jakub Šulta.

Vzhledem k výrazným slevám nových elektromobilů z dílny Tesly či Fordu Šulta neočekává, že by letos výrazněji stoupla poptávka po ojetých elektricky poháněných vozech: „Růst prodejů v tomto roce odhadujeme maximálně o jeden procentní bod.“

Podobně smýšlí Robert Imling ze společnosti Louda Auto, jež je mimo jiné největším prodejcem nových vozů Škoda a Hyundai v Česku. „Zatímco nové elektromobily si u nás kupují převážně ekologicky zaměřené zelené firmy kvůli snižování uhlíkové stopy, u ojetých elektromobilů už podobná motivace nestačí. Naopak začínají převažovat nevýhody tohoto pohonu, ke kterým se navíc přidává snižující se kapacita baterie,“ říká Imling s tím, že tomu budou odpovídat ceny ojetých vozů obou pohonů.

Loni přibylo do českých registrů 3892 nových ryze bateriových elektromobilů, meziročně téměř o polovinu více. Největší podíl na trhu držela Škoda, která prodala 1293 modelů Enyaq. Řadu ID od Volkswagenu si pořídilo 448 zákazníků, shodný počet 298 elektromobilů udaly značky Hyundai a Tesla.