Slovenské baterie do celého světa. Volkswagenem vlastnění Číňané koupili část InoBatu

Továrna InoBat na Slovensku.

Továrna InoBat na Slovensku. Zdroj: Energoklub.sk

Jeden z největších světových konglomerátů, jenž se zaměřuje na takřka kompletní byznys s bateriemi, investoval na Slovensku. Čínská skupina Gotion High-Tech, jejímž největším akcionářem je koncern Volkswagen s 25procentním podílem, získala 25 procent ve slovenském vývojáři a výrobci baterií InoBat. Gotion má zároveň s Volkswagenem exkluzivní smlouvu o dodávkách baterií do elektromobilů mimo Čínu. Cenu transakce, která se měla připravovat jeden rok, společnosti nezveřejnily.

InoBat tvrdí, že se jedná o první velkou investici tak velkého globálního výrobce baterií do evropského startupu. Záměrem akvizice je umístění vývoje, výroby a recyklace baterií pro zákazníky se zaměřením na střední a východní Evropu. Počítá se ale i s výrobou baterií a „zelených“ materiálů pro baterie v Maroku, kde by investice mohla dosáhnout až 6,3 miliardy dolarů.

„Tato spolupráce mezi globálním bateriovým konglomerátem a evropským špičkovým startupem znamená pro celý bateriový průmysl v Evropě nový milník a otvírá dveře pro inovace a industrializaci. InoBat má příležitost rozšířit svůj tržní dosah a získat přístup k novým zákazníkům a obchodním příležitostem nejen na Slovensku, ale v celé Evropě,“ tvrdí spoluzakladatel a generální ředitel InoBatu Marián Boček.

Jeho podnik má zároveň získat přístup k výrobním kapacitám v Číně a ke kapitálovým a lidským zdrojům Gotionu. Celková roční kapacita výrobních kapacit Gotionu loni dosáhla sta gigawatthodin. Do roku 2025 to má být trojnásobek. Částečně i díky expanzi – například v americkém Michiganu Gotion staví továrnu na baterie za téměř 2,4 miliardy dolarů.

Generální ředitel Gotionu Zhen Li k tomu dodává: „Cílem partnerství je, aby Gotion spolu s InoBatem rozšířili dosah svých baterií po celém světě. Věřím, že Gotion naváže spolupráci nejen s InoBatem, ale i dalšími renomovanými podniky v Evropě a celém světě. Své společné úsilí soustředíme na vývoj a výrobu baterií, které se dostanou do nespočetného množství domácností v Evropě.“

Gotion už dříve navázal spolupráci vedle Volkswagenu také s čínským výrobcem elektromobilů Great Wall, indickým koncernem Tata Group, vietnamským výrobcem elektromobilů Vinfast nebo čínským výrobcem solárních panelů Jinko. Gotion se zaměřuje na výzkum, vývoj, výrobu a prodej lithiových baterií, které končí v osobních i nákladních elektrických vozech.

Produkty Gotionu slouží i pro skladování a distribuci energie. Společnost vlastní dvanáct továren v Číně, po jedné v Indii a Vietnamu. Spadají pod ni také výzkumná a vývojová centra v provincii Che-fej, Šanghaji, Silicon Valley, Clevelandu, v japonské Cukube či v Německu.

InoBat spoluzaložila Bočkova IPM Group teprve v roce 2019. Ve Voderadech se zpožděním dokončuje výzkumné centrum za sto milionů eur a cílí hlavně na vysokovýkonné baterie do luxusních sportovních elektrovozů. Boček dříve zmiňoval i plán na výstavbu vlastní továrny na bateriové články, takzvané gigafactory, která měla být dokončena na přelomu tohoto a příštího roku. Žádná taková továrna zatím nevzniká.

Jak připomněla agentura Reuters, řada evropských projektů a snah o vybudování vlastního bateriového řetězce narazila na současnou ekonomickou nejistotu a především na dražší peníze – vyšší úrokové sazby centrálních bank. Evropská snaha o snižování závislosti na bateriích z Asie tak dostala těžkou ránu. Dostatek kapitálu na zbudování vlastních kapacit se například nepodařilo získat britskému startupu Britishvolt.

Reuters uvádí, že InoBat dříve podepsal deklarace o společném zájmu na výstavbě baterií do elektromobilů s vládami Španělska a Srbska, dohody však zatím nemají být konečné.