Tanky by brzy mohly jezdit na elektřinu

Poslední modernizace izraelských tanků Magach 7 (původní americké M60A3) se staly předlohou pro modernizační kit Sabra.

Poslední modernizace izraelských tanků Magach 7 (původní americké M60A3) se staly předlohou pro modernizační kit Sabra. Zdroj: Bukvoed, CC-BY-SA-3.0

Britský Challenger 2, jehož výroba byla ukončena v roce 2002.
AMX Leclerc, i on už se nevyrábí; ze západních typů jde o jeden z nejlehčích tanků.
Polský Leopard 2A5.
Modernizovaný Leopard 2A4 singapurské armády; obdobnou modernizací projdou také polské stroje starších verzí.
Leopard 2A7 v pouštní kamufláži.
11
Fotogalerie

Hlavní bojové tanky a další obrněná vozidla dohledné budoucnosti by mohly využívat elektrický nebo případně hybridní pohon. Přechod na takové pohonné systémy by vyřešil hned několik problémů, jimž dnes obrněnci čelí. Jednak by odpadly problémy se zajištěním značného množství paliva přímo na bojištích, a také by se podstatně snížilo ohrožení vojáků, kteří dnes zajišťují dopravu paliva pro obrněnce k bojovým liniím.

Tanky a další obrněná vozidla v dnešní době využívají motory na naftu či benzín. Tato často velmi těžká vozidla potřebují pohon nejen na pohyb rozmanitým terénem, časté zrychlování a manévrování, ale také kvůli zajištění energie pro palebné systémy, senzory a systémy podpory pro lidskou posádku. Proto mají tanky nesmírně silné motory, o výkonu až 1 500 koňských sil.

Není divu, že takové motory spotřebují spoustu paliva. Vlastně ohromnou spoustu paliva. Obrněná divize US Army s kompletním stavem všech obrněných vozidel může spotřebovat téměř dva miliony litrů paliva za jediný den. Toto palivo je přitom nutné dopravit do oblasti bojů, obvykle z kontinentálních Spojených států.

Přechod na elektrické či hybridní pohony by proto usnadnil život celé armádě. Významně by pokleslo množství paliva, které je nutné dopravit do oblasti bojových operací. 

Celý článek najdete na žive.cz >>>