Volkswagen otáčí. Bateriovou divizi pošle na burzu až v okamžiku, kdy začne vyrábět

Volkswagen ID.7 Tourer

Volkswagen ID.7 Tourer Zdroj: Volkswagen

Německý koncern Volkswagen změnil plán, kdy uvede na burzu (IPO) svou bateriovou divizi PowerCo. Původně měly být akcie nabídnuté investorům k zobchodování letos. Člen představenstva koncernu Thomas Schmall ale nyní pro agenturu Reuters uvedl, že automobilka zváží tento krok až v okamžiku, kdy dostaví a zprovozní své gigafactory a kdy se začnou v nich vyráběné bateriové články skutečně používat.

Mateřská skupina Škody Auto tak mění kurz. Když agentura Bloomberg koncem ledna uvedla, že podle jejích zdrojů „fau vé“ letos ani příští rok uvedení akcií na trh neplánuje, Volkswagen zprávu okamžitě popřel s tím, že přípravy pokračují, divize bude k dispozici investorům ještě letos a že jejich zájem zůstává vysoký. Což už nyní samozřejmě neplatí.

Schmall nezmínil konkrétní důvody, proč k primární nabídce akcií dojde nejdříve v roce 2026, agentura Reuters nicméně připomíná dvě významné okolnosti. Předně trh s ryze elektrickými automobily ochladl, prodeje rostou pomaleji, než se očekávalo. Automobilky proto korigují své původní ambicióznější plány. Například Ford ještě loni vyráběl 3200 elektrických pick-upů F-150 Lightning týdně, od letoška jich produkuje poloviční množství.

Podobně postupují další výrobci, protože se konkurence v elektromobilitě zostřuje, modelů na trhu přibývá. Zájem zákazníků v Evropě i zámoří ale zaostává za nabídkou. Automobilky se tak musejí podbízet mimo jiné slevami, čímž osekávají vlastní marže. I to je jeden z důvodů, proč od začátku letošního roku odepsaly akcie americké Tesly přes osmnáct procent.

Druhou okolností, kterou Reuters v souvislosti s postupem Volkswagenu zmiňuje, je slabá aktivita na trhu s IPO, tedy primárními úpisy akcií. Loni byla podle Reuters nejnižší od roku 2016, podle výpočtů agentury Bloomberg dokonce nejnižší za více než dekádu. To byl také důvod, proč Renault začátkem tohoto roku zrušil plán uvedení svého podniku Ampère na burzu. Ampère se zabývá výrobou elektromobilů a softwaru. Mělo se jednat o jedno z největších IPO tohoto roku, které mohlo značit bod obratu k lepšímu. Svou úlohu sehrály i vyšší úrokové sazby Evropské centrální banky.

„Tento krok by měl kurzu akcií koncernu VW na jednu stranu pomoct. Na druhou stranu vidíme, že IPO Porsche (jenž je součástí koncernu – pozn. red.) se do vzestupu akcií VW příliš nepropsalo,“ připomíná portfolio manažer Cyrrusu Tomáš Pfeiler.

„Důvodem je složitá organizační struktura celého holdingu. S tou je spojeno něco, čemu se říká konglomerátní sleva – tedy že se akcie holdingu obchodují s určitou slevou oproti tržní hodnotě jednotlivých společností, které pod něj spadají. O kurzu akcií VW tak rozhodnou spíše budoucí prodeje elektromobilů plus také prodeje automobilky na čínském trhu,“ dodává.

Pro budoucnost Volkswagenu je zcela klíčové, jak se povede jeho bateriové divizi PowerCo v příštích měsících a letech. Koncern tápe s transformací na ryze elektrické vozy, velké potíže má například s nabídnutím modelu v nejnižších cenových patrech kolem dvaceti tisíc eur. Ke stlačení cen a zlepšení konkurenceschopnosti vůči Tesle nebo čínským automobilkám má pomoci právě výroba vlastních baterií. Ty zatím převážně odebírá od asijských dodavatelů, kteří dominují tomuto trhu.

„Hledáme cesty, jak si po vlastní ose zajistit bateriové články, moduly a finální baterie. Cílem je o dvacet procent snížit náklady na výrobu,“ uvedl v loňském rozhovoru pro e15 člen představenstva Škody Auto zodpovědný za výrobu a logistiku Michael Oeljeklaus. Škoda je součástí koncernu VW, který PowerCo vydělil jako samostatnou entitu v polovině roku 2022.

Kromě výroby baterií zajišťuje i jejich recyklaci a „shání“ suroviny. Jejím prostřednictvím VW investuje – spolu s partnery – dvacet miliard eur, které směřují hlavně do budování továren. Produkovat mají baterie o celkové kapacitě 240 gigawatthodin kolem roku 2030. Takzvané gigafactory, které vznikají v Salzgitteru, Valencii a Ontariu, se mají zprovoznit v letech 2025, 2026 a 2027. Zde vyráběné baterie „made in VW“ mají pohánět alespoň osmdesát procent aut, která budou koncernové značky zhotovovat.

V souvislosti s tím Schmall pro Reuters potvrdil, že Volkswagen v tuto chvíli neplánuje budovat další takovou továrnu v Evropě. „V tuto chvíli to není na stole,“ prohlásil s odkazem na konkurenci a náklady Schmall. Koncern zvažoval výstavbu takové továrny i v Líních u Plzně, jež by se teoreticky stala nejvyšší investicí soukromého zahraničního subjektu v historii České republiky. Od záměru ale koncern prozatím upustil, neboť kapacita nyní budovaných továren má být v příštích letech dostatečná.