Značka Chronotechna se vrací. Čech uspěl na Kickstarteru s nejčernějšími hodinkami světa

Hodinky Chronotechna

Hodinky Chronotechna Zdroj: Chronotechna

Hodinky Chronotechna
Hodinky Chronotechna
Hodinky Chronotechna
Hodinky Chronotechna
Hodinky Chronotechna
6
Fotogalerie

Na crowdfundingové platformě Kickstarter slaví úspěch oživená česká značka Chronotechna. Na výrobu „supertemných hodinek“ se jí podařilo během prvních deseti minut vybrat celou potřebnou „startovací“ sumu na rozjetí výroby: půl milionu korun. Aktuálně již je vybráno od 275 podporovatelů přes 160 tisíc dolarů, tedy 3,5 milionu. Kampaň přitom končí až zhruba za měsíc.

Značku Chronotechna, od níž se na konci čtyřicátých let minulého století jako pobočný závod odštěpila další česká hodinářská legenda Prim, letos oprášil český softwarový architekt a spoluzakladatel společnosti Moovshack Pavel Šich. „Značku Chronotechna jsem zaregistroval letos, nejsme ale nástupnickou organizací, ani nijak personálně či materiálně propojeni ať už s bývalým podnikem Chronotechna, ani s jeho dalšími vlastníky,“ vysvětlil pro deník E15 Šich s tím, že značka jednoduše nebyla v posledních letech jakkoliv využívána a měla dokonce propadlou registraci na patentovém úřadě. „Byla to v podstatě náhoda, ten název je totiž úžasný a byla by škoda, aby jen tak zanikl,“ tvrdí Šich, který se považuje za milovníka hodinek, který si takto plní sen vytvořit vlastní hodinky. A to takové, které podle jeho slov spojí tradici, umění a nejnovější materiálové technologie.

Hlavním tahákem hodinek je totiž jejich ciferník. Ten je vyroben z materiálu certifikovaného Evropskou vesmírnou agenturou (ESA) i její americkou „kolegyní“ NASA pro použití na objektech vyslaných do vesmíru. Přesný název materiálu nicméně tají. „Nemohu to bohužel zatím prozradit, jsme pod NDA (dohoda o mlčení, pozn. aut.),“ vysvětlil dále Šich s tím, že materiál zatím není ani oficiálně volně na trhu.

Na stránkách kickstarterového projektu se nicméně chlubí videem, na kterém hovoří Narayan Khandekar, ředitel Straus Center for Conservation and Technical Studies při Harvardově univerzitě. Ten přitom podstatnou část svého příspěvku věnuje popisu „nového přírůstku“ do sbírky centra, a to materiálu známému jako Vantablack.

Vantablack před více než čtyřmi roky vyvinuli v britské společnosti Surrey Nanosystems za přispění Harvardovy univerzity – v zásadě se jedná o „pole“ svisle uspořádaných uhlíkových nanotrubiček, které jsou schopny pohltit přes 99,9 procenta světla, které na ně dopadá.

Hodinky jsou také samonatahovací, z odolné oceli a mají safírem potažené sklíčko. Ke zvýraznění číselných prvků a ručiček na supertemném pozadí pak nepoužívají tradiční, mírně radioaktivní nátěry, ale další speciální materiál: švýcarský keramický pigment zvaný Super Luminova Grade X1 od firmy RC Tritec.

Šichovi se podařilo na finanční podporu Chronotechny sehnat soukromé investory ze Švýcarska a řadu švýcarských obchodních partnerů jako například Swiss Made Solution. Šichův model „nejtemnějších hodinek“ na Kickstarteru se snaží konkurovat obdobným temným modelům z dílen světových výrobců jako MCT, Moser & Cie či Panerai Lab. Jejich desetitisícové ceny (v dolarech), však podstřeluje takřka lidovou částkou 455 dolarů za kus.