Developer Trigema se stává hlavním zdrojem informací o prodejích bytů. Koupil Cenové mapy

Budova Fragment developerské společnosti Trigema

Budova Fragment developerské společnosti Trigema Zdroj: Trigema

Stavitel bytů Trigema rozšiřuje působení na trhu s daty o prodejích a pronájmech bydlení. Skupina získala od firmy Hyposervis Group 51procentní podíl ve Společnosti pro Cenové mapy ČR, kterou vzápětí přejmenovala na Dataligence. Trigema také vlastní startupový agregátor developerských projektů Flat Zone a spolu s developery Central Group a Skanska Reality vydává pravidelné analýzy rezidenčního trhu.

O vývoji na tuzemském trhu novostaveb informují kvůli dlouhodobému nedostatku prodejních dat jeho hlavní aktéři. Průkopníkem byl developer Evžen Korec, jehož firma Ekospol před před více než deseti lety objevila díru na trhu a začala zveřejňovat své in-house analýzy. Vycházela přitom z veřejně dostupných databází, jako je například EIA, a ceníků konkurenčních developerů na jejich webových stránkách.

Předností těchto „podomácku“ vystavěných analýz byla zejména aktuálnost. Údaje o výstavbě a rezidenčním trhu, které zveřejňují Český statistický úřad či Hypoteční banka, vycházejí totiž se zpožděním nebo zahrnují jen dílčí parametry. To jsou třeba v případě bankovního Hypoindexu jen cenová data vycházející z odhadů nemovitostí, která si při jejich prodeji dala zpracovat Hypoteční banka.

Společnost pro Cenové mapy, která dosud provozovala portál cenovamapa.org, založila firma Hyposervis. Cenovamapa.org čerpá data z katastru nemovitostí a nabídkových cen developerských projektů ve velkých městech. Hyposervis na portálu spolupracoval s poradenskou firmou Deloitte, která na základě jeho dat dále zpracovává informace o prodejních cenách bytů. Také cenovamapa.org se  postupně přejmenuje na Dataligence.

„Spojení s Trigemou a Flat Zone umožňuje vytvořit unikátní platformu vědomostí, zkušeností a dat, jaká v Česku nemá obdoby,“ zdůraznil majitel Hyposervisu Milan Roček. Hyposervis teď v nové firmě Dataligence drží 49 procent. Cenu obchodu strany nezveřejnily.

Spojení Flat Zone a Dataligence není podle Trigemy na pořadu dne. „Budou fungovat samostatně a budou se starat o trochu jiný segment. Navzájem ale budou využívat svá data a data Trigemy,“ uvedl majitel celé skupiny Marcel Soural. Cílem je podle něj zvýšit transparentnost dat na českém realitním trhu a zjednodušit práci s těmito daty.

„Když Trigema před deseti lety se sběrem dat začínala, primární motivací byla kultivace trhu. Každý investor nebo podnikatel sbírá data o trhu. My se rozhodli, že ze sběru a analýz dat uděláme produkt, který spoustě developerů vyřeší stejné problémy, které měla Trigema,“ vysvětlil projektový manažer Flat Zone Vít Soural s tím, že dlouhodobou vizí je kompletní databáze všech nemovitostí v Česku nad katastrem nemovitostí a digitalizace celého procesu nákupu realit.