Zisk Metrostavu loni spadl na polovinu. Postavil most v Norsku nebo prodejnu Primarku

Dva tunely a most přes záliv Åstfjord v Norsku patří mezi největší loňské projekty Metrostavu

Dva tunely a most přes záliv Åstfjord v Norsku patří mezi největší loňské projekty Metrostavu Zdroj: Metrostav

Metrostav stavěl budovu Flow East, kde se nyní otevírá prodejna  Primark
Dva tunely a most přes záliv Åstfjord v Norsku patří mezi největší loňské projekty Metrostavu
Dva tunely a most přes záliv Åstfjord v Norsku patří mezi největší loňské projekty Metrostavu
Dva tunely a most přes záliv Åstfjord v Norsku patří mezi největší loňské projekty Metrostavu
Dva tunely a most přes záliv Åstfjord v Norsku patří mezi největší loňské projekty Metrostavu
10
Fotogalerie

Stavební a developerské skupině Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně o 53,1 procenta na 761,8 milionu korun. Důvodem meziročního poklesu zisku byl příjem z prodeje většího kancelářského komplexu v roce 2019. Tržby skupiny loni vzrostly o 0,3 procenta na 41,8 miliardy korun. 

„V roce 2019 hospodářský výsledek koncernu v pozitivním smyslu významně ovlivnil prodej administrativního komplexu Palmovka Open institucionálnímu investorovi, který uskutečnila dceřiná společnost Metrostav Development. Pokud bychom výsledky očistili o tuto realitní transakci, byl by loňský výsledek s tím z roku 2019 srovnatelný,“ uvedl prezident skupiny Metrostav František Kočí.

Po samotném Metrostavu se na tržbách nejvíce podílely dceřiné firmy Subterra, BeMo Tunnelling a nově založená společnost Metrostav Infrastructure. Ta se specializuje na stavby v oboru dopravního stavitelství, zejména na silnice, dálnice a mostní konstrukce.

Mezi největší projekty stavební firmy Metrostav v loňském roce patřily například rekonstrukce sídla bývalých Elektrických podniků v pražské Bubenči, novostavba Flow Building na Václavském náměstí, kdy nyní otevírá svou prodejnu řetězec Primark, nebo kostel Krista Spasitele na Barrandově. V zahraničí to byly například tunel Dýrafjordur na Islandu a dva tunely a most přes záliv Åstfjord v Norsku.

Subterra loni mimo jiné provedla prorážku tunelu Milochov na Slovensku a její dceřiná společnost Subterra Sverige zahájila práce na prodloužení metra Järfälla ve švédské metropoli Stockholmu.

Firma BeMo Tunnelling zprovoznila část mostu Volmarstein na dálnici A1 v německé spolkové zemi Severní Porýní – Vestfálsko. Spolu se Subterrou pracuje na obchvatu Garmisch Partenkirchenu.

Počet zaměstnanců skupiny ke konci loňského roku vzrostl meziročně o 386 na 5380. Hlavními akcionáři skupiny jsou společnosti DDM Group (51,34 procenta), DOAS SK (23,18 procenta) a DOAS CZ (17 procent). Za všemi třemi firmami stojí několik fyzických osob z Česka a Slovenska.

Samotná stavební firma Metrostav je trestně stíhána ve čtyřech kauzách. „Ve všech věcech byly podány obžaloby a je vedeno řízení před soudy. V jednom případě probíhá hlavní líčení před soudem prvního stupně, v ostatních případech jsou věci ve fázi odvolacího řízení; jednak k odvolání státního zástupce proti rozhodnutí soudu o zproštění viny společnosti a jednak k odvolání naší společnosti proti nepravomocnému rozhodnutí o vině a trestu,“ sdělil již dříve Kostiha.

Metrostav byl Krajským soudem v Praze nepravomocně odsouzen k zákazu účasti ve veřejných zakázkách na tři roky a desetimilionovému peněžitému trestu v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. V případu údajných machinací při modernizaci Hotelu Bohemia Chrudim firmě královéhradecký soud na šest let zakázal stavební činnost související s dotacemi a veřejnou podporou. Kromě toho má firma zaplatit 600 tisíc korun. Ani v tomto případě není rozsudek pravomocný.

Společnost naopak v roce 2019 soud v Hradci Králové nepravomocně zprostil obžaloby v případu, který se týká přípravy a realizace zadávacího řízení v rámci projektu Obnova součástí národní kulturní památky Hřebčín v Kladrubech nad Labem. Osvobozena byla firma i v kauze hejtmana Libereckého kraje Martina Půty, v tomto případě však odvolací soud zprošťující rozsudek loni na podzim zrušil.