CzechInvest obnovuje programy pro startupy. Ale stále je omezují cestovní restrikce

CzechInvest

CzechInvest Zdroj: Profimedia.cz

Sídlo agentury CzechInvest.
2
Fotogalerie

Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest dává po koronavirové odmlce opět k dispozici podpůrné programy zaměřené především na přípravu a rozšíření vlivu českých podniků v zahraničí. Informovala o tom ředitelka odboru startupů CzechInvestu Beáta Vörösová. Hladký průběh ale stále komplikují omezení na hranicích. 

I přes silnou digitalizaci v startupovém sektoru se mnohé projekty neobejdou bez osobních kontaktů. I to je jedním z důvodů, proč CzechInvest po rozvolňování dlouhotrvajících covidových restrikcích oprašuje své zahraniční vazby.

„Tři z našich programů (CzechAccelerator, CzechMatch a CzechDemo) jsou zaměřeny přímo na podporu startupů v cizině, jež se vzhledem k zavřeným hranicím nemohly téměř rok a půl konat. Jakmile se však opatření v rámci cestování začala na jaře zmírňovat, zahájili jsme přípravu na všechny naše zahraniční programy,“ komentuje situaci projektový manažer CzechInvestu Petr Kopeček.

Českým startupům se tak vyskytly lepší vyhlídky na možnosti účastnit se mezinárodních veletrhů a networkingových akcí v cizině. CzechInvest kromě stropového krytí výdajů láká i na mentoring před zahájením samotné akce.

I přes veškerou snahu realizačního týmu však stále brání především cestovní omezení návratu k předpandemickému provozu: „Bohužel hlavní trh, na který se specializujeme a o který je největší zájem, Spojené státy, ani v tuto chvíli své hranice naplno neotevřel a pro vstup na jejich území musejí společnosti pobývat minimálně 14 dní mimo EU, což se ve většině případů nevyplatí. To nám de facto neumožňuje pořádat krátkodobé zahraniční programy (CzechMatch) nebo podpořit startupy při účasti na specializovaných konferencích (CzechDemo). I když zájemce o tyto programy máme zajištěné, nezbývá nám zatím nic jiného než čekat na plné otevření hranic,“ dodává Kopeček.

Nelepšící se situace však neodradila CzechInvest od snahy zajistit pro startupy rozšíření portfolia kontaktů, navázání cenných obchodních partnerství a poskytnutí zpětné vazby na projekt ze zahraničního pohledu.

„Průlom této situace se nám podařilo udělat s programem CzechAccelerator, což je tříměsíční akcelerační pobyt, kdy zájemci o tento program byli ochotni strávit mimo EU požadované dva týdny. Do zahraničí jsme aktuálně vyslali pět společností, z toho čtyři do USA – Fitify Workouts, Groundcom.space, Cognitic a Vos.health. Jedna společnost s námi odjela i do Londýna, konkrétně Stavario,“ říká Kopeček.

Startupy v rámci programu dostanou k dispozici kancelářské prostory v podnikatelském inkubátoru, mentoring, workshopy na míru a síť kontaktů CzechInvestu v daných lokacích. Kromě výše zmíněných destinací na seznamu figuruje i Singapur.

Mimo tohoto úspěchu se CzechInvestu dlouhodobě dařilo rozvíjet startupy v tuzemském prostředí. „S příchodem pandemie jsme se zaměřili především na pomoc startupům v přípravě na expanzi v rámci programu CzechStarter, o který byl velký zájem a do kterého stále přihlášky přijímáme. Zaměřili jsme se i na již pokročilé startupy, což jsou například ty zainvestované, nebo ty, které mají dobře obchodně našlápnuto, a pomáhali jim se na následnou expanzi dobře připravit z Česka. Je skvělé, že některé z nich se s námi do zahraničí již vydaly,“ uzavírá Kopeček.

CzechInvest je státní příspěvkovou organizací podřízenou Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR. Založen byl v roce 1992 s cílem přeměny České republiky v inovačního lídra Evropy. Od roku 2010 podporuje české startupy v zahraniční expanzi.