Daniel Hejl z miliardového Productboardu: Našli jsme zlato, ale jsme teprve na začátku

Jeden ze dvou spoluzakladatelů startupu Productboard Daniel Hejl

Jeden ze dvou spoluzakladatelů startupu Productboard Daniel Hejl Zdroj: E15 Michael Tomeš

Zakladatelé startupu Productboard Hubert Palán a Daniel Hejl
Daniel Hejl, Productboard
Daniel Hejl, Productboard
Daniel Hejl, Productboard
Productboard
6
Fotogalerie

Hubert Palán a Daniel Hejl založili startup Productboard před sedmi lety. Nynější valuace firmy dosahuje 1,75 miliardy dolarů, zhruba 37,2 miliardy korun. Podnik tak získal status jednorožce a stal se z něj nejhodnotnější český startup. Hejl přitom upozorňuje, že firma je teprve na začátku cesty. „Dosáhli jsme hezkého milníku, ale oči máme stále upřené do dáli,“ zdůrazňuje Hejl. 

Na co využijete peníze? 

Máme 400 zaměstnanců celosvětově, letos plánujeme vyrůst na 650. To se kvůli investici zásadně nezmění, teď ale máme peníze na dlouhodobý růst. Je to tedy taková pojistka, abychom měli jistotu, kdyby se situace na trhu s kapitálem změnila. Zaregistrovali jsme, že během covidu spousta lidí investovala do technologických firem a startupů, protože nebyly tolik postiženy pandemií, takže bylo dost kapitálu. Došlo nám ale, že to se může změnit.

To se ukázalo v posledních týdnech, kdy šly na akciových trzích valuace technologických firem dolů, když lidé začali investovat do jiných oborů. Takže jsme využili situace, kdy je kapitál k dispozici. Plánujeme investovat do růstu týmu. Nabíráme spoustu nových vývojářů, projektových manažerů a designérů, a to hlavně v Česku, ale stavíme i týmy ve Vancouveru, San Francisku, Dublinu a v Londýně. Posilovat budeme ve všech odděleních. 

V předešlých rozhovorech jste zmínili, že jste při minulých investičních kolech nenabrali více kapitálu, protože jste ty peníze nepotřebovali. Změnilo se něco? 

V posledním roce se nám dařilo naprosto fantasticky. Překonali jsme všechny interní cíle, což nás staví do výtečné vyjednávací pozice, která nám přináší velice zajímavé podmínky. Díky tomu nemusíme prodávat velkou část firmy. To byl jeden z důvodů.

Je teď jednodušší nabírat nové zaměstnance, nebo také trpíte nedostatkem, který pociťuje většina trhu? 

Že jsme větší firma a že máme status jednorožce, je pro svět velký signál, že je u nás stabilní prostředí, kde se nemusíme bát, že by firma za půl roku zkrachovala. Díky tomu se nám daří nabírat lidi, kteří si potrpí na stabilitu příjmu. Je to znak toho, že víme, co děláme.

Video placeholde
Jak bude vypadat investiční rok 2022? • Videohub

Je pro vás status jednorožce milníkem? 

Není to zásadní. Spíše se díváme na zákazníky, kterým pomáháme, a tím naplňujeme naši misi stavět produkty. Největší radost máme, když se nám podaří domluvit zajímavého zákazníka, jehož produkt máme rádi. Z toho máme daleko větší radost než z čísel samotných. 

Je to tedy hezká nálepka, ale pro vás osobně to nic neznamená? 

Myslíme si, že trh je zásadně větší. Když se podíváme, kolik produktových manažerů využívá Productboard, nejsme ani na dvou procentech trhu. Náš produkt nemá jen umožnit produktovým manažerům rozhodování. Je pro celé organizace, aby se všichni ve firmě shodli na tom, kdo je jejich zákazník, pro kterého stavějí produkt, a jaké má potřeby.

To je velmi důležité pro obchodníky, marketéry i pro designéry a vývojáře. Spousta firem, které historicky nebyly digitální, začíná stavět digitální produkty. Trh je obrovský. Z našeho pohledu jsme teprve na úplném začátku, ještě je před námi obrovská cesta. Dosáhli jsme hezkého milníku, ale oči máme stále upřené do dáli. 

Když říkáte, že jste na dvou procentech, dá se trh nějak kvantifikovat? 

Nechci teď z hlavy říkat nějaké číslo, ale je obrovský. To číslo navíc s digitalizací firem stále roste.

Odhalíte někdy finanční výsledky? 

Až půjdeme na burzu. 

Do té doby se to nedozvíme? 

Zatím to nekomentujeme.

Lze říct, o kolik jste za poslední rok vyrostli? 

Za poslední rok jsme vyrostli více než dvojnásobně.

Kdy pro vás bude vstup na burzu aktuální?

V brzké době to neplánujeme. Za posledních patnáct let se trh změnil. Tehdy bylo běžné chodit na burzu při miliardové valuaci, proto byl status jednorožce tak zajímavý. Byl to signál, že je firma připravena na vstup na burzu. Změnilo se ale, že na trhu privátního kapitálu je k dispozici více peněz a investiční fondy jsou ochotné investovat do firem i při vyšších valuacích. Nejsme proto nuceni jít na burzu, abychom získali další investice.

Je to pro nás jedna z možností, ale nic nás do toho netlačí. Víme, že už jsme narostli do nějaké velikosti, takže musíme mít podchycené interní fungování. Snažíme se mít své procesy dobře zauditované, abychom v případě, že se rozhodneme jít na burzu, byli připraveni. Ale necítíme tlak to udělat, máme před sebou spoustu růstu. 

Nemáte tedy nějakou valuační hranici, třeba deset nebo dvacet miliard dolarů, kdy si řeknete, že by to dávalo smysl? 

To nemáme.

Zmínil jste rostoucí počet zaměstnanců, zároveň máte kanceláře v pěti městech. Nebojíte se, že rostete moc rychle? Tedy není mnohem těžší udržet tu vizi při sobě? 

Růst počtu zaměstnanců zpomaluje, ze 400 na 650 už není dvojnásobek. Takže to nebude tak agresivní. Patří to k vývoji rychle rostoucí firmy. Mohli bychom růst pomaleji, budovat udržitelnější firmu a brát to volněji, ale to není náš cíl. Náš cíl je vyhrát trh a být nejlepším nástrojem pro produktové řízení.

Měli jsme štěstí, že jsme si toho trhu všimli jako první a že jsme vyvinuli dobré řešení. Ale víme, že být první negarantuje úspěch. Musíme makat rychle, abychom byli nejlepší na trhu. Cítíme pocit urgence, abychom zlepšovali produkt a postavili něco skvělého. 

Byli jste první na trhu, změnilo se to za těch sedm let?  

Spoustu lidí náš úspěch bere jako validaci, že tady ten trh existuje. Je to potvrzení, že jsme našli zlato. To motivuje ostatní zkoušet něco podobného, proto v posledních dvou letech vidíme spoustu menších startupů, které se nás snaží okopírovat a uchytit se na trhu.

 

Daří se jim to? 

Částečně. Vypadá to jednoduše, ale pokud chcete postavit produkt pro velké firmy, tak na tom musíte hodně pracovat, například na zabezpečení nebo škálovatelnosti. Hlavně ale musíte dobře pochopit problémy zákazníků. Když okopírujete uživatelské prostředí, tak to neznamená, že rozumíte trhu a víte kudy dál. To je naše výhoda, jsme na trhu už sedm let a celou dobu se se zákazníky bavíme. 

Je při vašem růstu důležitý konkrétní investor nebo investiční fond? 

Za investory můžete chodit pro rady. Díky tomu, že mají i další firmy v portfoliu, mohou rychle říct, co dělají v podobné situaci ostatní. To byl případ pandemie, díky tomu nemusíte každý problém řešit úplně sami. Nebo například když vás zajímají různé metriky a potřebujete nějaké měřítko. To vám pomůže pochopit oblasti, na které je potřeba se zaměřit.  

Investoři také mohou pomoci, když hledáte seniorní lidi na exekutivní úrovni. Mohou někoho doporučit nebo někoho ukecat. Když do vás investoval známý investor, tak je to skvělá validace toho, že to, co děláte, dává smysl. Je to cesta, jak potenciální posilu namotivovat. 

Během růstu jste získali spoustu zkušeností například při nabírání kapitálu, vývoje produktu nebo při prosazování ve Spojených státech. Budete chtít toto know-how předávat dalším startupům v Česku? Stanete se investory? 

Určitě, snažíme se už teď. Jsem součástí mentoringových skupin, kde se mnou případně mohou startupisté probrat své otázky. Je to v oboru běžná věc, vlastně je na tom postavený. Například v Silicon Valley si lidé ze startupů dost pomáhají, protože vědí, že se tam taky kdysi dostali díky pomoci někoho jiného. Nám také spousta lidí radila, nepostavili bychom tak úspěšnou firmu jen ze svojí hlavy. Považuji to za samozřejmost.   

Daniel Hejl

Daniel je spoluzakladatel a technický ředitel společnosti Productboard, která vyvíjí systém pro efektivní produktový management. Ten pomáhá firmám posouvat produkty správným směrem a rychleji je umisťovat na trh. Systém využívá přes tisíce firem jako Microsoft, UI Path, Dell, Zendesk nebo Twilio. Productboard jim pomáhá porozumět potřebám jejich zákazníků a nasměrovat je na optimální cestu dalšího vývoje. Daniel dříve pracoval jako seniorní softwarový vývojář ve společnosti Trumaker. Žije v Praze, kde má na starosti technologický tým Productboardu.