Až čtrnáctá verze byla ta pravá. Příběh Productboardu, nejcennějšího startupu Česka

Zakladatelé startupu Productboard Hubert Palán a Daniel Hejl

Zakladatelé startupu Productboard Hubert Palán a Daniel Hejl Zdroj: productboard

Daniel Hejl ze startupu Productboard
Daniel Hejl ze startupu Productboard
Hubert Palán ze startupu  Productboard
Productboard
5
Fotogalerie

Služba, kterou firma Productboard nabízí, je pro člověka mimo korporátní svět stěží pochopitelná, byť na softwarovém trhu scházela. Pomáhá zefektivnit práci produktových manažerů. Startup založený Hubertem Palánem a Danielem Hejlem v posledních letech zažívá raketový vzestup a jeho hodnota díky poslednímu investičnímu kolu přesáhla bájnou hranici jedné miliardy dolarů. Stal se tak pověstným jednorožcem. Od začátku přitom nešlo vše podle plánu. 

S nápadem napsat nový program přišel Palán, když nebyl spokojen s nabídkou řešení na trhu. Roztříštěnost dat do různých programů, jako jsou například Excel, Trello nebo Asana, znemožňovala manažerům efektivní vývoj. S tím se Palán setkával po celou kariéru, když pracoval například pro poradenskou společnost Accenture, GoodData nebo pro vícero startupů v Silicon Valley, kde nabíral zkušenosti. 

Tam se mu také potvrdilo, že není jediný, komu podobný produkt při práci chybí. „Věděl jsem, že klasický produktový manažer v B2B softwarové firmě má všechny problémy, které Productboard řeší. Viděl jsem takových lidí kolem sebe v Silicon Valley spoustu,“ řekl Hubert Palán před rokem webu CzechCrunch. 

Productboard zjednodušeně řečeno umožňuje manažerům soustředit veškerá potřebná data, díky čemuž se mohou co možná nejlépe rozhodovat o dalším vývoj a směřování svěřeného produktu.

„Jsme nástroj, který pomáhá v digitálním světě ukázat, kudy se má vývoj dál ubírat. Ve světě fyzických věcí je jasné, že stůl musí mít nějaké parametry, musí tam mít nohy a fyzicky je ten svět omezený. V digitálním světě já jako Instagram nebo Sony budu řešit, jak dělat Stories nebo funkci klikni a kup. Je prostě miliarda možností, jakým způsobem se rozhodnete, že to, co chcete udělat, je to správné. A přávě s tím umíme pomoci,“ vysvětloval Hejl přede dvěma lety princip Productboardu. 

Palán se s Hejlem prvně setkal v roce 2012, kdy jako zástupce startupu GoodData seděl v porotě startupové soutěže Node5. Hejl se tehdy ucházel o přízeň poroty, ovšem s projektem Crowd studies neuspěl, Palána ani zbytek poroty nepřesvědčil. „Nápad je dobrý, ale nemáte technické schopnosti to postavit,“ řekl mu tehdy Palán, jak popisuje Michael Mareš v knize Nápad za miliardu. 

Zůstali nicméně ve spojení, a když se o rok později Palán rozhodl založit vlastní startup, přibral Hejla. V roce 2013 odjeli do Silicon Valley, kde začali pracovat na prvních verzích Productboardu. 

„Strávil jsem s Hubertem asi rok a půl v Silicon Valley, kde jsme se bavili s tisícovkou různých lidí jako s potenciálními zákazníky, ať už to byli další zakladatelé startupů, nebo produktoví a projektoví manažeři,“ popsal přede dvěma lety začátky Productboardu pro deník E15 Hejl. 

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Startupisté se ovšem dlouho neblížili kýženému cíli, třináct verzí softwaru hodili do koše a až se čtrnáctou byli spokojeni a připraveni pustit ji mezi zákazníky. Klíčové pro počáteční úspěch bylo setkání Palána s investorem Jakubem Havrlantem, kterého nápad zaujal a do Productboardu investoval prvních 400 tisíc dolarů, zhruba 8,5 milionu korun, stojí v knize Nápad za miliardu. Pak se přidaly taktéž tuzemské fondy Credo Ventures a Reflex Capital Ondřeje Fryce.

Od té doby zájem investorů rostl. Už od začátku je tak startup rozkročen mezi Česko a Kalifornii. Postupem času přibyly také kanceláře v Kanadě a v Dublinu. Productboard je díky tomu blízko důležitým zákazníkům, a přitom jsou jeho náklady na vývoj, který sídlí na pražské Palmovce, násobně menší než v Silicon Valley.

„Posledních pár let si lidé začali uvědomovat, že je extrémně složité vybudovat firmu, která je celá v San Francisku, protože je to jedno z nejdražších míst na světě. Už je tak drahé, že to přerostlo všechny rozumné míry. Nabrat tam vývojáře je strašně těžké. A když někomu říkáme, že máme vývoj mimo San Francisco, tak říkají: jo, to se máte,“ vysvětlil konstelaci Daniel Hejl. Mezi zákazníky Productboardu patří například Microsoft, Volkswagen nebo Avast. 

Za osm let existence vyrostl Productboard v jeden z nejslibnějších startupů pocházejících z Česka. Nyní se díky investici 125 milionů dolarů stal dokonce nejhodnotnějším startupem, který kdy v tuzemsku vyrostl. Jeho valuace se po posledním investičním kole, kdy do něj vložil peníze i jeden z nejznámějších investičních fondů světa Tiger Global Management, vyšplhala na 1,75 miliardy dolarů, přibližně 37 miliard korun, a překonala tak prvního českého jednorožce, kterým se loni stal Rohlík Tomáše Čupra. 

Už teď je ovšem zřejmé, že na této hodnotě se Productboard nezastaví. „Mně teď každý den píše nějaký soukromý investor, že by se rád zúčastnil dalšího investičního kola a jestli už zase nějaké neplánujeme,“ řekl už před rokem webu CzechCrunch Palán. A to se patrně jen tak nezmění.