Krize na obzoru? Firmy jsou narozdíl od éry dotcom bubliny zdravé, říká start-upista Palán

Hubert Palán/Productboard

Hubert Palán/Productboard Zdroj: archiv

Česko-americký start-up Productboard patří mezi nejnadějnější tuzemské technologické společnosti. Firma to potvrdila v únoru, kdy se jí od českých i zahraničních investorů podařilo získat dalších téměř 230 milionů korun. Její zakladatel Hubert Palán si ale zároveň všímá, že investoři jsou opatrnější a začínají z obavy z ekonomických turbulencí vyčkávat. "Firmy jsou ale na rozdíl od internetové bubliny na začátku tisíciletí zdravé, rostou jim tržby i zákaznická báze," ujišťuje v rozhovoru pro E15 Palán. Productboard vyvíjí systémy pro produktové manažery a řízení projektů.

Máte čerstvě po získání kapitálu, znamená to, že nabírání nových lidí je v plném proudu?

Je to tak, máme schůzku za schůzkou a kalendáře máme úplně plné. Peníze jsme získali ne proto, že bychom je nutně potřebovali, máme pozitivní peněžní tok. Nicméně jsme věděli, že firma funguje a trh je velký, takže je pro nás vhodné rozšířit tým. Díky tomu můžeme náš produkt postavit výrazně nejrychleji, protože jsme stále na začátku a nápadů máme nespočet. 

Z kolika investorů jste si mohli vybrat?

Upřímně musím říct, že od všech nejlepších venture kapitálových fondů v Silicon Valley jsme dostali e-mail s nabídkou na setkání. Pomohly nám hodně reference ostatních start-upů, které náš nástroj aktivně používají.

Zvládli byste tedy i rozvoj bez další investice?

Máme pozitivní cash-flow, ale s nově získanými penězi chceme více investovat. Hráli jsme si i s myšlenkou, že bychom podnikání rozšiřovali z našich tržeb, ale díky investici můžeme byznys naškálovat mnohem rychleji. Takže budeme sice v minusu, ovšem naprosto záměrně, protože černá čísla pro nás v současnosti nejsou prioritou. Tou je podíl na trhu a vedoucí pozice na něm.

Je pro vás v současnosti důležité rozšiřování týmu v Praze?

Ano, do Prahy, kde sídlí produktový a vývojový tým, momentálně hledáme nejvíce lidí. Potřebujeme ale i nové zaměstnance v USA, kde by se tým mohl rozrůst až na třicet lidí. Jedná se přitom o pozice v obchodním nebo marketingovém oddělení. Mimo USA bychom rádi kolem roku měli přibližně 100 lidí, v součtu to tedy znamená růst zaměstnanců na dvojnásobek.

Zájem o obchodníky je přitom ze strany mladých firem v Silicon Valley velký, jak se dají takoví zaměstnanci nalákat?

Poptávka je v současnosti téměř po všech pozicích, v našem odvětví je navíc obrovská konkurence. Nicméně je pravda, že obchodníci si mohou přijít na velmi dobré peníze, protože žijí především z provizí. Na rozdíl od vývojářů, pro které je princip práce nehledě na firmu obdobný, je u obchodníků nutné koukat hlavně na zkušenosti, které mají s vaší cílovou zákaznickou skupinou. Lidí, kteří by byli schopni oslovovat zákazníky s naším produktem je v Česku málo, což je důvod, proč jsou pro nás Spojené státy lepší.

Hovoří se v Kalifornii o možné přicházející krizi?

Když se bavíme s lidmi u piva, vidíme, že jsou trochu nervózní. Trh se stále pohybuje nahoru a dolů, takže investoři začínají vyčkávat. Ekonomický růst je tak dlouhý, že skutečně nikdo neví, co se může brzy stát. Investoři tedy radí, aby do sebe start-upy nechaly investovat, což je samozřejmě rada v zájmu investorů, protože oni potřebují peníze z jejich fondů umístit. Do toho také vnímáme politickou situaci i obchodní válku, která je zde často skloňovaná. Naopak se tu téměř nemluví o tom, že by měla fundamentální problém samotná americká ekonomika. Firmy jsou na rozdíl od internetové bubliny na začátku tisíciletí zdravé, rostou jim tržby i zákaznická báze. Samozřejmě ohodnocení některých firem je relativně vysoké, což je ale v této situaci běžné.

Jak moc se vás jako byznysmena ze Silicon Valley vůbec dotýká politické dění?

Sleduji zprávy naprosto běžně a snažím se o situaci přemýšlet z globálního pohledu. A to i přesto, že náš byznys není celosvětový a rozhodně se nás politické tlaky nedotknou tolik, jako u některých velkých korporací. Hodně mě ale zajímá imigrační politika, pravidelně tuto situaci řešíme také s našimi lidmi. Reálně se totiž naší firmy může dotknout například delší zpracovávání víz. Počet pracovních povolení je omezený a vy zde musíte řešit každého člověka, kterému chcete dát v USA práci.

Je při shánění lidí výhoda, že začínáte na trhu s novým produktem?

Nastavení lidí je takové, že hledají novou kategorii byznysu, která má vysoký potenciál na trhu. Je ale pravda, že pokud vytváříte software pro řízení vztahu se zákazníky (CRM), nemusíte nikomu vysvětlovat, co je vlastně váš produkt. My si přitom vytváříme vlastní kategorii, neustále tedy obhajujeme náš produkt a vizi. Na druhou stranu je to pro nás obrovská příležitost, jak nalákat zkušené lidi, kteří hledají výzvu. Výhodou je, že v budoucnu můžete této nové byznysové kategorii začít dominovat a stát se lídrem. Lidé k nám často chodí jen proto, že nechtějí dělat to, co ostatní.

Je přetahování zaměstnanců v Silicon Valley běžnou praxí?

Děje se to na denní bázi a pro firmy to může být zničující. Výhodou Evropy je v tomto větší loajalita zaměstnanců vůči firmě, v USA pak platí, že musíte vytvořit takové prostředí a takovou kulturu, ze které zaměstnanci nebudou chtít odcházet. Proto se snažíme uvnitř firmy jakémukoliv politikaření a intrikám aktivně předcházet. To je ale problematické pro firmu, které se daří, protože její zaměstnanci jsou o to více lákáni přejít jinam.

Má pro vás nyní smysl otevírat pobočku i v jiném místě?

V Silicon Valley je nyní velmi málo lidí na to, kolik je jich potřeba. A nezáleží na disciplíně. Je tedy častou otázkou, kde jinde by bylo možné provoz spustit. Většinou se to ale děje ve chvíli, kdy má firma hotový produkt a potřebuje dále škálovat. Když jsme rozšiřovali GoodData, prodejní tým jsme měli v Portlandu, protože je to letadlem ze San Franciska při ruce.

V současnosti máte 1800 klientů, co pro vás v růstu bylo zlomovým bodem?

Často se nás na to investoři ptali, protože v poslední době je ve statistikách vidět skutečně prudký nárůst klientů. Nedokážu ale říct jednu věc, která by magicky náš růst nastartovala. Dohromady se spíše sešlo několik faktorů. Především produkt dospěl do stádia, kdy začal být pro zákazníky zajímavý. Pomohl nám také virální dopad, protože se pozitivní zkušenost s naším nástrojem pro budování produktů začala přirozeně šířit. Z hlediska tržeb nám pomohlo zvýšení cen, v tu chvíli nás pravděpodobně veřejnost začala brát vážně a příjmy se nám výrazně zrychlily bez toho, aby to zákazníky odradilo.

Omezuje vás nějak geografické zaměření?

V současnosti je asi 40 procent našeho byznysu mimo Severní Ameriku. Naše obchodní oddělení je sice tady, ale oslovuje zákazníky z celého světa. Samozřejmě se jedná i o další anglicky mluvící země, velkou klientskou základnu máme ale třeba i ve Francii. V tomto ohledu nejsme omezení. V budoucnu samozřejmě počítáme s tím, že bude nutné kvůli časovému posunu otevřít obchodní oddělení i Evropě. Nejde stále vstávat v San Francisku v pět ráno a dělat evropský byznys, toto se proto musí v budoucnu změnit. Pořád ale zůstává San Francisco centrem byznysu, kde jen v okolí našeho bloku najdeme padesát potenciálních zákazníků.

Zajímavostí je, že velká část z těch firem sídlí právě v centru San Franciska a nechtějí jezdit do Silicon Valley, kde není žádný společenský život, zároveň doprava tam je velmi komplikovaná. Pohled na umístění firem se za posledních pět let velmi změnil. Stále je zde hodně kampusů a velkých areálů, jako má Google nebo Apple, ale ti jsou mimo město jen proto, že se jinam nevejdou.

Existuje nějaký region, který není příliš populární a kam byste se chtěli posunout?

Spíše než na region se díváme na odvětví, ve kterém bychom rádi rozšířili své působení. A jasně vidíme, že cílovým segmentem jsou pro nás firmy, pro které je digitální část podnikání zásadní. Typicky se jedná o Uber, jehož know-how je právě v té digitální složce. Stále více si i tradiční firmy jako prodejci bagrů nebo hotelové řetězce uvědomují, jak je pro ně vytvoření digitálního kanálu důležité. A právě toto je potenciálně obrovský trh, protože digitalizace je nezastavitelná.

Neopomíjejí start-upy příliš tyto tradiční firmy?

Naopak, spíše mám pocit, že klasický byznys je více a více narušovaný technologiemi. Stačí se podívat na bankovnictví, které je v USA velmi zaostalé. Mnoho start-upů se tak snaží situaci řešit, rovněž s ohledem na to, že je jednotlivé produkty stále jednodušší stavět. Je ale pravdou, že chybí lidé, kteří by skutečně rozuměli potřebám a fungování tradičních firem a zároveň měli znalosti digitálního prostředí. Změnit to ale může současná mladá generace, která v digitálním světě vyrostla a ví, že mnoho procesů, se kterými se denně potýkáme, mohou digitální technologie zjednodušit.

Takže vidíte v mileniálech budoucnost?

Na celém světě se říká, že je současná mladá generace zhýčkaná, ale podle mě je nutné na to nahlížet jinak. Mladí totiž vidí, že jde problémy řešit jinak a že existuje jiná cesta. Vy na poštu jdete proto, že je to váš rituál, mileniál ji nikdy nenavštíví, protože ví, že nemusí.

Productboard
Start-up Productboard založili v roce 2014 podnikatelé Hubert Palán a Daniel Hejl. Jejich více než padesátičlenný tým dnes na systému pracuje z kanceláří v Praze a San Franciscu a stojí za ním  investoři jako Kleiner Perkins, Index Ventures, Credo Ventures, Reflex Captial a Rockaway.