ChatGPT jako nástroj k podvádění. České univerzity se v přístupu k AI rozcházejí

Umělá inteligence naplno ukázala svůj potenciál. Teď se jedná o její regulaci.

Umělá inteligence naplno ukázala svůj potenciál. Teď se jedná o její regulaci. Zdroj: E15 (Midjourney)

Umělá inteligence může sloužit studentům jako nástroj k podvádění, varují některé univerzity.
2
Fotogalerie

Zeptali jsme se českých vysokých škol a univerzit, jak reagují na současný rozmach nástrojů umělé inteligence typu ChatGPT. 

Článek vznikl v rámci spolupráce mezi E15 a časopisem Computer. Ten si můžete objednat ZDE.

Zhruba od loňského podzimu, kdy veřejně odstartoval chatbot ChatGPT, jsme ve stavu, kdy můžeme říct, že nástroje na generování textů už představují veřejně dostupnou komoditu. Pro univerzity a vysoké školy to znamená další výzvu v prastaré oblasti – podvádění. K prvním školám, které na nástup generativní AI reagují, patří Vysoká škola chemicko-technologická v Praze (VŠCHT).

Asistenci umělé inteligence nezakazuje. Přípustné jsou pro ni prostředky na kontrolu gramatiky, ale i komplexní nástroje, jako je právě ChatGPT, které pravidla explicitně připouštějí. Vytváří ovšem podklady, za jejichž použití plně zodpovídá autor či autorka kvalifikační práce. Práce nakonec musí být jejich duševním dílem.

VŠCHT upozorňuje na to, že chatboty často fakticky chybují, takže je potřeba jejich tvrzení ověřovat. Podstatné je, že instituce aktuálně podklady připravené chatbotem nebo jiným softwarovým nástrojem nepovažuje za původní dílo. Tudíž si nemyslí, že by jej studentky a studenti museli citovat. Pouze doporučuje, aby v textu uvedli, jaké nástroje a v jakém rozsahu případně použili.

Co je ChatGPT:

Video placeholde
Jazykový model ChatGPT je hitem. Umělá inteligence umí stvořit přirozený text • Videohub

Největší univerzita použití AI nepřipouští

Oslovili jsme jedenáct největších tuzemských vysokých škol s tím, zda a jak se s nástupem generativních nástrojů vypořádaly. Univerzita Karlova použití nástrojů, jako je ChatGPT, při tvorbě kvalifikačních prací nepovoluje vůbec, případy podvádění zatím nezaznamenala. Odhalování textů napsaných AI považuje za náročné, příslušné nástroje teprve vznikají. Stejně tak je obtížné poznat, že student text nenapsal sám, ale někdo mu jej napsal na zakázku. Oba případy jsou ale zakázané:

„Přisvojení si textu, který vznikl pomocí umělé inteligence, je stejně jako například contract cheating (psaní na zakázku – pozn. red.) podvod a vyžaduje přísný etický odsudek, a tak by měly univerzity k situaci přistupovat – jde o závažný přestupek, který při tvorbě textů není běžnou normou a ‚nedělá to každý‘. Naopak běžné je nepodvádět,“ zdůrazňuje mluvčí univerzity Václav Hájek.

Vyučující se do budoucna podle Hájka budou muset zaměřit na osobnější přístup ke studentstvu a důrazněji vyžadovat vlastní vědecký přínos. Nástroje na bázi AI se stanou základní součástí gramotnosti. Univerzita chce nyní otevřít odbornou debatu nejen na vlastní půdě, ale také v rámci České republiky i sedmi předních evropských univerzit.

Masarykova univerzita využití AI podporuje

Těsně před uzávěrkou vydala stanovisko k využívání umělé inteligence ve výuce i Masarykova univerzita v Brně, které vytvořila přímo skupina pro AI ve výuce vedená prorektorem Bulantem. Stanovisko přitom stojí v opozici proti Univerzitě Karlově: „Záměrem Masarykovy univerzity je využívání nástrojů AI podporovat a zároveň formulovat podmínky a doporučení k jejich aktivnímu používání jak studujícími, tak vyučujícími. Cílem je formulovat principy, které se mohou stát východisky pro etické, tvůrčí, přínosné a bezpečné využívání nástrojů AI v prostředí univerzity. Rozvoj a využívání nástrojů AI vnímáme v první řadě jako výzvu a příležitost, nikoli jen jako hrozbu či riziko.“

V několika bodech, zvlášť pro studenty i vyučující, upozorňuje na úskalí využití těchto nových technologií a vyzývá nejen ke zvídavosti, ale i k poctivosti, transparentnosti a k zodpovědnosti a apeluje na morální integritu. Vyučující vyzývá, aby se seznámili s moderními nástroji a zvážili jejich zapojení do výuky, avšak současně s nastavením mantinelů k jejich využívání. 

Mendelova univerzita v Brně zatím použití umělé inteligence v kvalifikačních pracích nezohledňuje. „Vedeme debatu, jak s novými nástroji nakládat, zjišťujeme, co dané umělé inteligence umějí a jak se s nimi vlastně pracuje,“ vysvětluje mluvčí univerzity Tereza Pospíchalová. Metodický postup nabídne škola zřejmě v příštím akademickém roce.

Jihočeská univerzita ChatGPT spíše zakazuje

Jihočeská univerzita se k AI staví negativně a její použití považuje za prohřešek proti etice podobně jako například plagiátorství: „Z hlediska psaní kvalifikačních prací či jakýchkoli odborných textů je problematika umělé inteligence na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích vnímána zcela stejně jako jiné prohřešky proti etice vědecké/tvůrčí práce (contract cheating, plagiátorství), tj. vztahuje se na ně etický kodex, případně disciplinární řízení na fakultách. Na druhé straně samozřejmě vnímáme i možná pozitiva využití umělé inteligence pro společenské a vědecké prostředí, tj. využití umělé inteligence v souladu s etickými principy se obecně nebráníme,“ vysvětluje mluvčí Štěpán Kuděj.

Podobný postoj zastává i Vysoké učení technické v Brně, které obdobně zakazuje, aby text za studenta napsala jiná osoba: „Pravidlo pro použití umělé inteligence je takové – student nemůže vydávat text napsaný umělou inteligenci za svůj, stejně jako nemůže použít text napsaný kolegou jako svůj,“ říká mluvčí Jana Vyklická. I ona poukazuje na to, že je ale těžké takové případy zaznamenat, protože momentálně neexistují dostatečně spolehlivé nástroje. Nabízí se paralela s texty napsanými na zakázku, u nichž je podobně těžké prokázat, že je studující nenapsal sám. Pomoci v tom může obhajoba, kdy taková skutečnost vyjde najevo.

ČVUT vnímá umělou inteligenci jako pomocníka 

České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) naproti tomu proti použití AI nic nemá, pokud budou příslušné pasáže ocitovány: „Obecně lze říci, že pokud student pasáže vytvořené umělou inteligencí přizná – tj. uvede mezi zdroji, které při vypracování práce použil, s řádným vyznačením pasáží, jež jsou citátem –, je to v pořádku; a jaký rozsah použití AI v diplomové práci povolí, je pak na vedoucím každé diplomové práce. V případě nepřiznaného využití bude takto vytvořený text považován za plagiát,“ upřesňuje Kateřina Veselá z odboru PR a marketingu univerzity. Podvádění ČVUT zatím nezaznamenalo a AI vnímá jako pomocníka, který se dá zneužít stejně jako každá technologie.

Zohlednění použití AI v kvalifikačních pracích ve svých pravidlech aktuálně chystá Západočeská univerzita v Plzni. Zapojuje se také do meziuniverzitní skupiny, která se bude etickými aspekty zabývat. Česká zemědělská univerzita situaci interně diskutuje.