Data neotevírají jen úřady, ale i firmy. Musí si dávat pozor na konkurenci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto.
Zakladatel alternativní taxislužby Liftago  Ondřej Krátký
3
Fotogalerie

České úřady a ministerstva se už několik let snaží otevírat svá data. Různé datové sady pak mohou využít města i soukromé firmy k vytváření různých aplikací a analýz o parkování, exekucích, volbách nebo kvalitě služeb v porodnicích. Státní správa ale s byznysem příliš nespolupracuje. „Firmy často neví, že data od státního sektoru existují, ten zase neví, jak se data využívají,“ upozorňuje Lenka Kováčová z Nadace OSF na konferenci Open Data Expo. Vlastní data začínají pouštět i samotné firmy, například Liftago spolupracovalo s Brnem na vytvoření mapy poptávky taxislužby.

Evropská unie odhaduje, že v roce 2020 dosáhne hodnota trhu s otevřenými daty 325 miliard eur. Unikátními daty disponuje především státní správa, která ale často podle Kováčové neví, o jaká data je vlastně zájem a co všechno si může dovolit zveřejnit.

Podle šéfa softwarové firmy Y Soft Václava Muchny je proto důležité, aby stát více spolupracoval se soukromým sektorem. „Pokud se o poskytování dat bude snažit jenom sám státní sektor, není to udržitelné. Státní úřady nepatří mezi nejinovativnější sektor, nemají na to peníze ani lidi. Tu hodnotu pro občana dodává byznys,“ zdůrazňuje Muchna důležitost komerčního využití dat. Stát by měl podle něj více zjišťovat u soukromníků, která data vlastně chtějí.

„New York například umožňuje firmám transparentně sponzorovat vytvoření určitých datových sad. Firmy pak mohou dat využít, informace jsou ale přístupné komukoliv,“ uvedl Muchna.

„Otevřená data jsou velkou příležitostí například pro start-upy,“ řekl Muchna. Start-upy podle něj často nemají peníze na získání vlastních dat a proto mohou svůj byznys postavit okolo dat, která jsou veřejná. Podobně jsou na tom například i studenti vysokých škol.

Data přitom nemusí pocházet jen od státních úřadů, ale i od velkých firem. „Otevřením určitých data setů může firma levnějším způsobem podpořit start-upy a vyřešit nějaký svůj problém, na který už není dost inovativní,“ míní Muchna. Jeho firma Y Soft, která má pobočky po celém světě a roční obrat kolem miliardy korun, sdílí například své kódy jako open source. Stejnou cestou se od začátku vydal například operační systém Linux, po dlouhých letech odolávání začal před lety zveřejňovat své kódy i Microsoft. „Tím se dokázal vrátit mezi nejhodnotnější firmy světa,“ řekl Muchna.

Otevřít svá data se snaží i několik dalších českých firem. Například digitální taxislužba Liftago spolupracuje s několika českými městy. S Brnem vytvořilo mapu poptávky taxislužby. Vizualizace a projekty tohoto typu mohou například městům pomoci upravit fungování hromadné dopravy.

„Jsme otevření ta data sdílet, ale musíme dávat pozor na to, abychom eliminovali konkurenční boje,“ dodal šéf firmy Ondřej Krátký. „Není to to samé jako u státního sektoru, nikdo po firmách nemůže chtít otevírat všechna data. Je třeba analyzovat, co už je obchodním tajemstvím,“ souhlasí Muchna. Podle Krátkého by stát i samosprávy měly pomoci vytvořit prostředí, kdy by bylo výhodné i pro soukromé firmy otevírat data.

Podobně jako Y Soft zveřejňuje své kódy i firma CZ.NIC, která je správcem domény a věnuje se bezpečnosti na internetu. „Máme spoustu nápadů, ale jsme relativně malá firma. Když data otevřeme, tak můžeme inspirovat někoho dalšího udělat něco, co by nás nenapadlo. Pokud nepřijdeme zrovna my na to, jak odhánět hackery a zlepšit bezpečnost na internetu, tak na to může přijít někdo jiný. A to je náš cíl,“ řekl vývojář v CZ.NIC Michal Hrušecký.

S otevřenými daty pracuje i další česká firma Credit Check, která za úplatu prověřuje kreditní rizika u potenciálních obchodních partnerů. Využívá k tomu především různých rejstříků, které zveřejňují úřady. Některá data pak firma poskytuje části veřejnosti. „Sbíráme data o českých a slovenských firmách. Část dat pak dáváme zdarma širokému trhu vývojářských firem,“ uvedl ředitel firmy Pavel Macek, podle kterého však firma bojuje s tím, že mnoho dosud veřejných dat z rejstříků mizí. Je to podle něj dáno i přísným výkladem evropské směrnice o ochraně osobních dat zvané GDPR.