INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů
ZDROJ: Reuters
Michal Půr

Michal Půr

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil výzvu malých vydavatelů, kteří vyzvali politiky Evropské unie, aby odmítli reformu autorského práva. Ta má posílit práva novinářů proti technologickým gigantům a jednání o textu směrnice momentálně finišují. Iniciativa se mezi politiky setkala s poměrně velkým ohlasem a minimálně jeden členský stát kvůli ní změnil pozici. Jak zjistilo INFO.CZ, podpisy jsou z části falešné, mezi nimi i jediný český. Ten patří zpravodajskému webu Echo24.

„Nikdy mi nikdo neřekl, že něco podobného bude zveřejněno a nesouhlasím s tvrzeními v dokumentu. Evropský parlament má moji plnou podporu se zavedením Směrnice o ochraně autorských práv a plně souhlasím s článkem 11,“ napsal majitel a šéfredaktor webu Dalibor Balšínek iniciativě, která prohlášení zveřejnila. Požádal zároveň o stažení podpisu pod dokumentem, který se staví proti takzvanému článku 11.

Právě článek 11 obsahuje nejcitlivější pasáže směrnice, které ve výsledku mohou znamenat, že technologičtí giganti jako Google budou platit vydavatelům za využití jejich obsahu. Technologické firmy se snaží těmto platbám vyhnout a už řadu měsíců vedou na unijní půdě nesmiřitelný boj s vydavatelskými domy.

Komentář Sammyho Ketze: Fakta, ne fámy. Neberte nám autorská práva

Balšínkovi nicméně iniciativa odpověděla a připustila, že podpis zfalšovala a ten se tak na prohlášení objevil zcela svévolně. To se podle informací INFO.CZ nejspíš týká i několika dalších projektů, které o tomto kroku vůbec nevěděli. „Naprosto vám rozumíme a snahou naší koalice nebylo jakkoliv nesprávně uvést vaší společnosti,“ píše iniciativa v odpovědi, kterou má INFO.CZ k dispozici.

Značná část malých mediálních projektů (Echo24 nikoliv), které se na prohlášení objevily, má jednoho spojovatele. Tím jsou peníze od Googlu, které tito vydavatelé dostávají skrz grantový systém technologické společnosti Google News Initiative (GNI). Je mezi nimi mimo jiné i slovenský Denník N.

Facebook propadl v žebříčku amerického pracovního portálu

Deník Financial Times v červnu letošního roku uvedl, že Google například svojí iniciativu Digital News Initiative využívá, aby tlačil na politiky. Systém je velmi jednoduchý. Většinou malým vydavatelům poskytne peníze a pak se na ně obrátí s prosbou, aby vystupovali v zájmu technologické firmy. Firma využívá i takzvaného astroturfingu, kdy k lobbingu používá některé neziskové organizace.

V případě prohlášení malých vydavatelů se Googlu podařilo poměrně výrazně uspět. Podle zdrojů INFO.CZ blízkých jednání na základě iniciativy se zfalšovanými podpisy, kterou zveřejnilo Politico, změnila postoj Belgie. Zisk jednoho členského státu je přitom v horké fázi vyjednávání velmi cenný.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!