Když si motor řekne o opravu ještě než se rozbije | E15.cz

Když si motor řekne o opravu, ještě než se rozbije

Lubor Jarkovský

Desítky firem a osobností ze světa technologií a inovací diskutovaly na konferenci Bosch Connected World 2020 v Berlíně o jednom z nejskloňovanějších pojmů posledních let – průmyslu 4.0. Na něj navázala témata, jako jsou mobilita budoucnosti, inteligentní systémy pro domácnosti či energetika.

Internet věcí přestává být vizí budoucnosti, stává se realitou všedního života. Konektivitu nabízí obrovské množství spotřebitelských výrobků a jednotlivá zařízení už mnohdy komunikují mezi sebou. Příští roky by měly přinést zásadní posun také ve výrobě, kde se začínají nasazovat chytré technologie a robotika – především umělá inteligence.

Ve spojení s internetem věcí, tedy IoT, vzniká dokonce nový pojem AIoT. Patří pod něj například motory, které kontrolují svůj provoz a samy si vyžádají údržbu, ještě než nastane porucha. Nestačí na to však pouhá čidla snímající určitá data, je třeba umělé inteligence, která se učí předvídat další vývoj, a co víc, výhledově nebude přímo v zařízení. „Počítačový mozek“ se bude nacházet v cloudu a díky nástupu sítí 5G dokáže takřka bez zpoždění dálkově komunikovat s připojeným hardwarem.

Německá  skupina Bosch se zabývá dodávkami technologií a inovací pro dopravu, domácnosti i výrobu. Pokud třeba na výrobní lince nastane nestandardní situace, umělá inteligence ji posoudí, vyřeší nebo s řeším pomůže. Takovému přístupu bude do budoucna přizpůsobena celá továrna. Zcela se tak změní řízení výroby a fungování strojů, což by mělo výrazně zvýšit efektivitu výroby a také snížit emise oxidu uhličitého.

Spalovací motory tu budou ještě léta

Na konferenci se také jednalo o uhlíkové neutralitě a budoucnosti ve spojení s elektromotory, ale došlo také na spalovací motory. „Snížení emisí nelze dosáhnout pouze pomocí elektriky. Důležité je pokračovat ve vývoji spalovacích motorů a zapojit do výroby či logistiky umělou inteligenci, aby se dál zvyšovala účinnost stávajících technologií,“ uvedl na zahájení konference generální ředitel Bosch Volkmar Denner.

Například u baterií firma považuje za důležité věnovat pozornost nejen vývoji samotných článků, ale také prodloužením doby nabití a životnosti vhodným provozním režimem. Opět přichází ke slovu kombinace inteligentních systémů – například při analýze stavu baterie, optimalizaci využití energie podle nastavené trasy elektromobilu nebo způsobu nabíjení tak, aby akumulátor nebyl vystavován zbytečným šokům.

Prostor dostaly také palivové články SOFC na bázi tuhých oxidů, které při použití obnovitelně vyráběného vodíku vyrábějí energii bez emisí. Uplatní se při napájení měst nebo továren, ale i datových center, jejichž nároky na dodávky energie dále porostou.

V autech mají palivové články výrazně prodloužit dojezd. Konkurent známější Tesly, americká automobilka Nikola Motor, už zkonstruovala vozy, které používají vodíkové palivové články. Dojezd takových kamionů činí až 1900 kilometrů. zakladatel Nikoly Trevor Milton nedávno představil první pickup nazvaný Badger. Jeho dojezd má díky kombinaci baterie a palivového článku dosahovat až tisíce kilometrů. Elektromobil tak vůbec poprvé překoná dojezdem auta se spalovacími motory. Badger se by měl prodávat už v září.

Do roku 2030 vzlétnou podle představ konstruktérů první hybridní letadla pro osobní i nákladní přepravu na kratší vzdálenosti, například v rámci Evropy. „Rozhodně není možné očekávat rychlý nástup elektrického pohonu. Proudové motory budou v letectví hrát klíčovou roli další desítky let,“ uvedl Pul Stein, šéf technologického vývoje firmy Rolls-Royce. Zatím se letecký průmysl musí dál zaměřovat na snižování emisí, zvyšování účinnosti a vývoj paliv včetně těch syntetických.

Parkování bez kroužení

Součástí budoucího vývoje osobní silniční dopravy bude kromě asistovaného či autonomního řízení také rychlé automatické přivolání pomoci v případě nehody, a to nejen pomocí čidel ve vozidle. K detekci nehody poslouží i mobil, který dokáže přivolat pomoc v jakémkoli dopravním prostředku.

Senzory, jimiž jsou dnes vybavena auta, se postupně dostávají také do motorek nebo elektrokol. A vzhledem k předpokladu, že dvě třetiny světové populace budou v roce 2050 žít v městských oblastech a na planetě v té době bude téměř deset miliard lidí, bude stále složitější najít parkovací místo pro jakýkoli dopravní prostředek. Bosch to vyřeší sběrem dat od všech vozidel, která budou při projíždění ulicemi anonymně odesílat data o volných parkovacích místech. Řidiči pak na displeji uvidí nejbližší místo, kde budou moci zaparkovat.

Novinky se týkají nejen osobní, ale také veřejné dopravy. Cílem je jednoduchost - pro nákup jízdenky na vlak, půjčení elektrokoloběžky či auta už nebude třeba několika různých mobilních aplikací. Díky komunikaci „cloud to cloud“ to zařídí jedna platforma, z hlediska uživatele jediná aplikace. Intenzivně na tom pracuje firma HaCon ze skupiny Siemensu. Její řešení umožňuje také automatizovaný nákup jízdenky na základě polohy zařízení. Navazuje na to automatická platba vypočtená podle ujeté vzdálenosti.

Domácnost chytře

S nynějším přetížením dopravy souvisí kvalita ovzduší, což se už při projektování staveb snaží řešit někteří developeři. Senzory a cloudové služby, na kterých ve spolupráci s nimi pracují společnosti Bosch i Siemens, umožní získávat přesné informace. Umělá inteligence pak sestaví doporučení, jak zlepšit kvalitu ovzduší – například v dané oblasti dočasně omezit automobilovou dopravu.

Budovy budou reagovat i na předpověď počasí, západ slunce či přítomnost lidí uvnitř. Na základě toho bude možné nadále optimalizovat vytápění nebo osvětlení a efektivněji využívat dodávanou energii.

Premiéru měl na konferenci koncept Home Connect Plus firmy Bosch, otevřená platforma pro kompletní řízení domácnosti včetně výrobků jiných značek, ke kterým patří třeba žárovky Philips, chytré reproduktory Amazon Alexa nebo dveřní zámky Yale. Program bude uveden ještě letos jak pro Android, tak pro iOS. Komunikace „cloud to cloud“ ostatně představuje zřejmý trend budoucnosti, ve kterém spolupracují systémy různých firem, aby uživatel nemusel řešit, od koho si pořídil troubu a od koho garážová vrata.

Autor je spolupracovníkem redakce.

 

 

Autor: Lubor Jarkovský
 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!