Netflix spouští předplatné s reklamou ve dvanácti zemích. Filmaři ale chtějí svůj podíl

Netflix nabídne divákům ve dvanácti státech možnost zakoupit si levnější předplatné s reklamami.

Netflix nabídne divákům ve dvanácti státech možnost zakoupit si levnější předplatné s reklamami. Zdroj: Netflix

Americký streamovací gigant Netflix zahajuje v tomto týdnu provoz své nové, dlouho očekávané služby. Divákům nabídne možnost pořídit si levnější předplatné, ale při sledování filmů a seriálů budou nuceni dívat se na reklamy. Netflix zároveň vyjednává s několika hollywoodskými studii, která po společnosti požadují kvůli reklamám více peněz. 

Jako první si Netflix s reklamami mohou už od úterý vyzkoušet uživatelé v Kanadě a Mexiku. Ve čtvrtek bude služba spuštěna na deseti dalších trzích, například ve Spojených státech, v Británii, Francii, Německu či Japonsku. V České republice zatím fungovat nebude.

Netflix se zavádění reklam dlouho bránil. K zásadní změně ve svém byznys modelu se odhodlal až na jaře, kdy začal mít vážné potíže s hledáním nových předplatitelů i udržením těch stávajících. Akcie společnosti se za letošek propadly o více než polovinu na 286,8 dolaru, zhruba 7115 korun. Nyní podnik Reeda Hastingse doufá, že mu reklamy pomohou k nakopnutí tržeb. 

Disney Plus vstupuje do Česka:

Video placeholde
Promo na spuštění služby Disney+ v ČR • lladdak

Rozjetí nového modelu však podle britského listu The Financial Times (FT) komplikují velká hollywoodská studia, jako jsou Sony, Warner Bros. nebo Universal. Ta totiž chtějí za promítání jejich filmů a seriálů s reklamami větší podíl. Část obsahu proto nebude na platformě dostupná, dokud se Netflixu nepodaří dosáhnout s nimi dohody.

„Některá studia také budou chtít počkat, jaký bude mít nová služba Netflixu ohlas, než na ni pustí své pořady. Může to trvat týdny, než budou smlouvy uzavřeny,“ sdělil FT zdroj blízký vyjednávání, který si nepřál být jmenován. 

Studiím a filmařům nicméně nejde podle FT pouze o větší výdělky z reklam. Současné rozhovory pro ně představují také příležitost otevřít s Netflixem debatu na téma, zda by tvůrci nejsledovanějších filmů a seriálů neměli od platformy dostávat větší odměny.

Například jihokorejský režisér Dong-hyeok Hwang, autor seriálového hitu Hra na oliheň, si v minulém roce postěžoval, že za své dílo nedostal žádný bonus nad rámec původního kontraktu, přestože seriál nečekaně překonal rekordy ve sledovanosti a vydělal Netflixu stovky milionů dolarů.

„Věřím, že Netflix bude do budoucna více pod tlakem, aby přišel s novými metrikami založenými na sledovanosti a spravedlivými kompenzacemi pro filmaře,“ doufá Stephen Saltzman z nadnárodní advokátní kanceláře Fieldfisher.

Reklamy se každopádně stávají nedílnou součástí streamovacího průmyslu. Už před Netflixem je začaly využívat konkurenční platformy Hulu, Peacock a Paramount Plus. Stejnou službu plánuje příští měsíc spustit i Disney Plus.