Netflix spustil streamování před patnácti lety. Letos se ukáže, jak si doopravdy stojí
Nejpopulárnější streamovací platforma Netflix zahájila přenos filmů a seriálů na internetu právě před patnácti lety, tedy přesně po deseti letech od svého vlastního založení. Tehdejší rozhodnutí přesunout se od půjčování DVD ke streamování předznamenalo převratnou změnu v zábavním průmyslu.
Na počátku v roce 2007 šlo sledovat obsah pouze přes prohlížeč Internet Explorer, a to nanejvýš osmnáct hodin měsíčně. Od té doby americká společnost stačila nabrat 214 milionů předplatitelů po celém světě a vytváří miliardové tržby.
Netflix díky tomu, že postavil online streamovací platformu na zelené louce, měl možnost do velké míry definovat celý segment. Ne nadarmo vznikla známá fráze Netflix&Chill (internetový slangový výraz užívaný jako eufemismus pro sexuální aktivity – pozn. red.), nikoli Amazon Prime Video&Chill nebo Disney+&Chill.
Například na doporučovacím algoritmu, který je jedním z důvodů úspěchu, pracoval Netflix od začátku milénia, tedy v době, kdy něco podobného mohlo nezasvěceným znít jako vzdálená budoucnost. Jako první z internetových platforem si Netflix také mohl otestovat, že i s obsahem, který se nikdy neobjeví v kinosálech, lze vyhrávat filmové ceny.
Americká společnost zkrátka jednou provždy změnila celé odvětví. Netflix se přitom v poslední době nezastavuje jen u tvorby a streamování, od minulého roku také naplno vstoupil do herního odvětví.
Přitom nechybělo mnoho, aby příběh vypadal úplně jinak. Na začátku tisíciletí mohl streamovací platformu koupit řetězec půjčoven filmů Blockbuster za padesát milionů dolarů. Vedení tradičního podniku ovšem nabídku nevyužilo. Proto má teď Netflix hodnotu přes 230 miliard dolarů a řetězec Blockbuster v roce 2010 vyhlásil bankrot.
O výrazném úspěchu Netflixu vypovídají také finanční výsledky společnosti. Od vstupu na burzu před dvaceti lety hodnota akcií Netflixu stoupla o více než 43 tisíc procent. Po většinu své existence akcie streamovací platformy překonávaly výkon indexu S&P 500, ne však loni. Po obřím růstu, který Netflix zaznamenal během pandemie, nastal loni na podzim viditelný propad až k hodnotám z léta 2020.
Jedním z důvodů bylo razantní zpomalení růstu nových předplatitelů, což způsobila slabá obsahová nabídka v první polovině roku. Covidová opatření tedy dopadla i na Netflix, byť s ročním zpožděním. To se ale změnilo v závěru loňského roku, kdy platforma měla podle vlastního vyjádření nejsilnější nabídku filmů a seriálů v historii.
Výsledky za poslední loňské čtvrtletí, které Netflix zveřejní 20. ledna, tak budou velmi důležité. Společnost odhaduje, že by za poslední loňský kvartál měla přivítat 8,5 milionů nových předplatitelů. Pokud se to splní, Netflix vyšle silný signál, že se mu navzdory stále tvrdší konkurenci daří držet dominantní postavení na trhu. A že tady bude i za dalších 25 let.
Výběr z internetu 🌍
NFT restaurace. V New Yorku brzy otevře NFT restaurace Flyfish Club. Přístup do ní budou mít pouze majitelé stejnojmenné NFT z vydané kolekce 1500 tokenů. Vynesla přes patnáct milionů dolarů, přičemž jeden token se na sekundárním trhu prodává za zhruba třináct tisíc dolarů. Nově vznikající podnik tak chce otestovat, zda je možné přenést specifika NFT a komunitu kolem něj do skutečného světa. A zda je možné NFT využívat jako prostředek pro vstup do exkluzivní společnosti.
5G versus letadla. Nová generace datových sítí znovu vzbuzuje obavy, a tentokrát jejich původci nejsou konspirační teoretici z města Jeseník, ale letecký průmysl ve Spojených státech. Letecké společnosti a jejich zájmové společnosti varují před spuštěním sítí 5G v blízkosti letišť kvůli bezpečí letů. Prozatím byl proto odložen přechod na sítě 5G v okolí padesáti vybraných letišť, a to nejméně na šest měsíců. Zástupci leteckého průmyslu argumentují mimo jiné tím, že si odvětví tvrdě postižené pandemií nemůže dovolit další komplikace a omezení.
Kouzlo LinkedInu. Příspěvky na sociální síti LinkedIn někdy mohou, mírně řečeno, vyvolávat nepříjemné pocity. Novinář Trung Phan to vysvětluje dvěma příčinami – obchodním modelem a cílovou skupinou. Nicméně i přes určitou míru trapnosti, kterou příspěvky na LinkedInu vyvolávají, se Phan domnívá, že v konkurenci ostatních velkých sociálních sítích je LinkedIn nejméně škodlivá platforma.
Deset miliard zhlédnutí. Titulem nejpřehrávanějšího videa na celém internetu se už rok může pyšnit klip k dětské písničce Baby Shark. Nyní video překonalo další metu, a to deset miliard přehrání. Není proto divu, že Baby Shark se rozrostl do dalších odvětví: existuje televizní pořad, film, a dokonce kolekce NFT. Druhé nejsledovanější video na internetu je klip k písni Despacito se sedmi miliardami zhlédnutí. Internet je krásné místo.