Zápasy v Counter-Strike analyzuje český Oddin.gg, chce na burzu | E15.cz

Z Prahy analyzují zápasy v Counter-Strike. Čeští Oddin.gg chtějí příští rok na burzu

Jan Hrušovský

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Software na predikci a analýzu profesionálních zápasů v počítačových hrách začal český startup Oddin.gg rozvíjet v době, kdy sázkové kanceláře o e-sportu ještě pořádně netušily. Loňský nástup pandemie koronaviru ale zastavil veškerá sportovní utkání a loterijní společnosti i sázkaři začali objevovat zápasy v počítačových hrách jako Counter-Strike či League of Legends. Oddin.gg na tom začal rychle vydělávat. A připravuje svůj vstup na burzu.

V kancelářích pražského startupu v současnosti pracuje 50 lidí, kteří se podílejí na vývoji a přípravách kurzů na utkání v e-sportu. Velkou část práce zastává automatizovaný software, který sbírá data ze zápasů ve hrách Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2 nebo League of Legends a následně je vyhodnocuje. 

Software například v rámci jednoho zápasu Counter-Striku musí brát v úvahu hned několik možných virtuálních situací, mimo jiné způsob zneškodnění protihráče, protože sázet se dá například na počet tzv. headshotů, tedy zásahů do hlavy. To vše se odehrává během zápasu hned několikrát, protože utkání v Counter-Striku se hraje minimálně na šestnáct kol.

Celý svět najednou

„Každou vteřinu máme přes 200 proměnných, které musíme kombinovat a vložit do našeho modelu. Ten je kombinací neuronových sítí a statistických modelů. Z toho následně vyleze pravděpodobnost, již převedeme na kurz a pošleme ho sázkovkám,“ říká šéf a spoluzakladatel Oddin.gg Vlastimil Venclík. „E-sport roste a každá sázkovka ho chce mít ve svém portfoliu,“ dodává. 

Algoritmy však nezvládnou úplně všechno, proto je do všeho zapojená i lidská síla v podobě traderů. Ti sledují přímé přenosy v daných hrách a své poznatky zadávají do softwaru, aby co nejvíce minimalizovali riziko nevhodného kurzu. Ve výpočtech je podle Venclíka několik možností, kde může vzniknout chyba, která pak firmu a sázkové kanceláře stojí peníze.

„Bez automatizace bychom to nezvládli. Zápasů se hraje obrovské množství, máme klienty z celého světa a v jednu chvíli musíte obsloužit celý svět,“ říká Venclík a vzápětí upozorňuje, že jen během rozhovoru jeho systém analyzuje pět souběžně hraných zápasů v Counter-Strike: Global Offensive.

E-sport strmě roste

Venclík a jeho byznysoví parťáci Marek Suchar, Pavel Macháň a Prokop Šimon založili Oddin.gg před třemi lety. Už tehdy všichni měli zkušenosti s analýzou e-sportových zápasů, protože pracovali ve firmě RTSmunity, která podobný software vyvíjela. „Před třemi lety většina lidí RTSmunity opustila a my se dali dohromady. Bylo nám líto nepokračovat v tom, co umíme,“ vysvětluje Venclík, na jakých základech vznikl Oddin.gg.

„Byl jsem jedním ze zakladatelů RTSmunity a dva roky jsem tam byl jako technický ředitel. Tehdy bylo na e-sport ještě brzo. Ta správná doba přišla během covidu a po něm,“ říká šéf Oddinu.

Jeho slova potvrzuje i jeden z provozovatelů kurzových sázek, společnost Tipsport, se kterou český startup spolupracuje. Z jejích dat prezentovaných na konferenci v rámci mistrovství České republiky v počítačových hrách vyplývá, že v loňském roce vsadili Češi přes dvě miliardy korun na klání v e-sportu. O rok dříve to bylo 450 milionů a v roce 2016 jen 75 milionů.

Nastupující pandemie koronaviru totiž zastavila sportovní klání po celém světě. Jednou z mála aktivních soutěží byla například fotbalová běloruská liga. A pak tu byly turnaje v počítačových hrách, které se hrají převážně on-line a jejichž chod pandemie nenarušila. 

„Covid všechno uspíšil, dneska je růst e-sportu obrovský a sázkovky na to musejí reagovat,“ říká Venclík. V ten moment měla jeho firma konkurenční výhodu. „Velké firmy na poli analýzy výsledků umějí dělat modely na fotbal nebo na hokej, v nichž jsou několik let stejná pravidla. Ale e-sport neumějí,“ popisuje Venclík.

Společnosti Valve a Riot Games, které stojí za vývojem her Counter-Strike: Global Offensive a Dota 2, respektive League of Legends, pravidelně aktualizují a upravují obsah svých titulů. Do hry tak přidávají například nové hrdiny, předměty a zbraně nebo upravují herní mapy. „Každý patch vám tu hru dokáže zásadně změnit. Přirovnal bych to ke změně ve fotbale, najednou by se hrálo ve dvanácti hráčích nebo by se změnily rozměry branky či míče,“ popisuje Venclík.

Podle šéfa Oddinu mají v tomto zavedené firmy hendikep a nedokážou na změny v počítačových hrách reagovat, i proto se sázkové kanceláře z celého světa obracejí na tuzemský startup. Kromě Tipsportu to je například španělská společnost Retabet a nově také maltská Betby. Další partnerství s velkým globálním hráčem na poli sázek se firma chystá uzavřít v brzké době.

Investoři mají pomoci na burzu

V minulém roce investoval do českého startupu Tomáš Krsek prostřednictvím svého fondu Presto Ventures a za milion eur koupil čtvrtinový podíl. Na začátku letošního roku pak Oddin.gg zaujal americké investory Alexe Igelmana a Jeffa Saganského. Druhý jmenovaný pomohl dostat na burzu například americký gigant světa sportovních sázek Draftkings.

Na burzu chtějí v příštím roce zamířit i Oddin.gg. Venclík také nyní dokončuje další investiční kolo. Tržby počítá Oddin.gg v současné době v jednotkách milionů dolarů. Příští rok by jeho majitelé chtěli být o řád výš, k tomu by jim mělo pomoci rozšíření portfolia služeb. 

K analýzám pro sázkové kanceláře chce firma přidat i statistiky. Porovnání jednotlivých hráčů a týmů by mohly využívat mediální domy nebo televize, dále firma plánuje pořádat vlastní turnaje v e-sportu a pomáhat sázkovým kancelářím ve spolupráci s dalšími organizátory turnajů. 

„Já tomu říkám esports everything. Tohle všechno chceme zabalit a jít s tím na burzu,“ tvrdí Venclík a rovnou specifikuje, že kvůli americkým investorům uvažují o burzovním trhu Nasdaq. „Valuace a peníze, které můžeme získat v Americe, jsou mnohem větší než v Evropě. Máme představu, že naše hodnota dosáhne několika stovek milionů dolarů.“

Nemusí jít vůbec o přehnaná očekávání. Na burze Nasdaq se nachází hned několik firem podnikajících v oblasti e-sportu. Například kanadská firma Enthusiast Gaming, která provozuje webový magazín Upcomer a vlastní tým Luminosity Gaming, dosahuje hodnoty 400 milionů dolarů. Americká firma Esports Technologies nabízející on-line sázky na hry Counter-Strike, League of Legends, Dota 2 nebo Rocket League má cenovku kolem 300 milionů dolarů.

Autor: Jan Hrušovský

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery