Český Zlin dodal letouny bolivijské armádě, stroje přebíral prezident Morales
Otrokovický výrobce malých letounů Zlin Aircraft si připsal významný úspěch v jihoamerické Bolívii. Vzdušným silám země dodá celkem devět letounů pro výcvik vojenských pilotů. První dva stroje už společnost předala na letišti v bolivijském městě Santa Cruz.
Zajímavý kontrakt česká firma podepsala letos v květnu. „Bolivijskému armádnímu letectvu dodáme devět letounů Zlin Z 242 L. První dva stroje byly slavnostně předány minulý týden za účasti prezidenta Eva Moralese. Dodávky zbylých sedmi letounů jsou rozplánovány na příští rok,“ vysvětlila pro server E15.cz mluvčí podniku Michaela Chovancová. Podle ní jsou letouny určené pro základní vojenský výcvik.
Hodnotu zakázky odmítla Chovancová komentovat. Podle zahraničního serveru IHS Jane's 360, který se zabývá zbrojními kontrakty po celém světě, činí cena za kompletní dodávku 3,3 miliony dolarů (84 milionů korun). Částka zahrnuje zaučení personálu a základní technickou podporu.
Zlin Aircraft není na americkém kontinentu žádným nováčkem. „V celé Americe máme velké množství letadel hlavně ve vojenských a civilních leteckých školách. Například v Kanadě, USA nebo v Mexiku,“ doplnila mluvčí.
Třeba pro mexické námořnictvo otrokovický podnik od roku 2013 vyrobil dohromady 30 letounů stejného typu, jako nyní pro Bolívii. V Jižní Americe tento model využívají ještě vzdušné síly Peru a jinde ve světě také armády Chorvatska, Slovinska a Makedonie.
Kromě výše zmíněných zemí létají stroje od Zlinu Aircraft i v Asii a příští rok odeberou podle Chovancové čtyři letouny také státy NATO. „Jsme účastníky řady tendrů a jednáme o dodávkách letadel prakticky na všech kontinentech světa,“ uvedla mluvčí. Zároveň upřesnila, že loni firma vyrobila přibližně 20 letounů a letos bude jejich počet podobný.
Zlin Aircraft je ryze česká společnost, která funguje od roku 2009 a navazuje na tradici Jana Antonína Bati. Ten založil firmu vyrábějící letadla značky Zlin již v roce 1934. Podnik vedle dvousedadlového Z 242 L produkuje také čtyřmístný model Z 143 LSi Genius a průzkumný stroj Z 143 LSi. Kromě letadel vyrábí také padákové díly a letecké komponenty jako kola, brzdy, vystřelovací sedačky nebo směrovky.
Firma zaměstnává přes 150 lidí. V roce 2014 otevřela novou montážní halu, která zvětšila kapacitu továrny na 40 až 50 letadel ročně, před tím jich společnost zvládala maximálně 12. Nová hala stála 15 milionů korun a Zlin Aircraft ji financoval z vlastních zdrojů.
Česko patří v produkci ultralightů a malých letadel mezi světovou špičku. V branži funguje desítky firem, které letadla vyrábějí nebo dodávají komponenty. Drtivá většina produkce lehkého leteckého průmyslu jde na export. Největšími výrobci jsou kromě Zlinu Aircraft také Evektor a Czech Sport Aircraft z Kunovic na Zlínsku, dále jihlavský Jihlavan airplanes a hradecký TL-Ultralight.