Češi a fluktuace: výroba, média, zdravotnictví. Drží se u financí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Češi prý letos budou častěji měnit práci. Analytici předpovídají, že fluktuace zaměstnanců vzroste až o čtvrtinu. Výrazný tlak očekávají zejména výrobní podniky. Nejčastější motivací pro dobrovolnou změnu místa jsou již tradičně lepší finanční ohodnocení a větší možnosti uplatnění na nové pozici.

Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz nejčastěji mění místo lidé ve výrobě, dále pak v médiích, ve zdravotnictví, v zemědělství a potravinářské výrobě a administrativě. Největší fluktuaci vykazují mladí lidé ve věku 20 až 21 let.

„Se snižováním míry nezaměstnanosti a oživením nabídky volných míst se lidé přestávají bát o práci a častěji mění místo,“ vysvětluje Zuzana Lincová, ředitelka portálu Profesia.cz.

Z lidí, kteří na tomto pracovním portálu vytvořili svůj životopis, změnilo loni práci 28 procent lidí, tedy více než každý čtvrtý. Nejvíce lidí, a to 22 procent, měnilo práci jednou.

Přečtěte si:

Prestižníprofese? Učitel má o třetinu méně než jiní vysokoškoláci

Kamioňák: Profese „kulaté lopaty“ je nedoceněná. Proto řidiči chybí

Nejčastěji jsou to mladí lidé ve věku kolem 20 let, kdy se rozkoukají ve svém prvním zaměstnání a chtějí změnu. V roce 2015 změnilo zaměstnavatele v tomto věku minimálně jednou kolem poloviny uchazečů. Další výrazný nárůst fluktuace pak nastupuje u lidí ve věku 26 let.

Pět kategorií povolání s nejvyšší fluktuací v ČRPět kategorií povolání s nejvyšší fluktuací v ČRPět kategorií povolání s nejvyšší fluktuací v ČR | Profesia.czZdroj: Profesia.cz

A s kterých praconích Češi naopak odcházejí neradi? Mezi oblasti s nejstabilnějšími zaměstnanci patří ekonomika, finance, účetnictví, dřevozpracující průmysl a dále pak státní správa a samospráva.

„Míra fluktuace v oblastech, které se umístily na pátém až desátém místě je celkem vyrovnaná, 13 až 14 procent. Nechybí zde segmenty jako logistika, obchod, hotelnictví a gastronomie, cestovní ruch nebo školství,“ říká Lincová.

„Překvapilo nás porovnání dat na českém a slovenském trhu. Zatímco u nás patří segment marketingu, reklamy a PR k těm s nejnižší mírou fluktuace, na Slovensku je tomu zcela naopak – pohybuje se na špičce se 16 procenty,“ dodala Lincová postřeh na závěr.

Pět kategorií povolání s nejnižší fluktuací v ČRPět kategorií povolání s nejnižší fluktuací v ČRPět kategorií povolání s nejnižší fluktuací v ČR | Profesia.czZdroj: Profesia.cz