Důvodů může být více, od nárůstu automobilové dopravy až po vyšší nezaměstnanost. Jedním z hlavních je zvyšování cen jízdenek.
„To odrazuje od cestování především nepravidelné cestující. Města v posledních letech neustále zvyšují ceny především jednotlivého jízdného, při stagnaci kvality i komfortu dopravy,“ konstatuje prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Příkladem může být Praha, která výrazně zdražila jízdenky v polovině loňského roku. Cena klasické přestupní jízdenky se zvedla z 24 na 32 korun. A podle pasažérských statistik na to pražská MHD doplatila, když meziročně přišla o 100 milionů cestujících. Nejhůř dopadlo metro, jehož služeb loni využilo o 50 milionů méně cestujících.
Počet cestujících MHD v Česku. |
Propad přitom nabral na obrátkách právě po zdražení, ve druhém pololetí metro ztratilo skoro 40 milionů lidí. „Výrazný pokles cestujících v pražském metru mohl ovlivnit i zvýšený počet černých pasažérů anebo prodej falešných jízdenek,“ říká Vyka.
Sám pražský dopravní podnik nabízí jiné vysvětlení. „Bylo to způsobeno zejména tím, že došlo ke zpětnému výkupu již prodaných jízdních dokladů, což mělo vliv na snížení počtu přepravených osob,“ uvedla mluvčí podniku Monika Lojínová. Zda jde o jednorázový výkyv, nebo o dlouhodobý trend, to ukážou až čísla za letošek. Praha nicméně patří mezi jedenáct z osmnácti největších měst, kde cestujících ubylo.
Počet cestujících roste v Brně a v Plzni
Mezi šťastných sedm měst patří například Brno, kde počet pasažérů od roku 2009 roste, a také Plzeň. Tam ovšem při jednoprocentním růstu počtu pasažérů klesly tržby o dvě procenta. Zástupkyně plzeňského dopravního podniku Nataša Mitasová to přisuzuje změnám ve struktuře nakupovaných jízdenek. „Lidé si více rozmýšlejí, který druh jízdného je pro ně z pohledu ceny výhodnější,“ uvedla Mitasová.
Pasažéři v pražské a brněnské MHD. |
Z celkem 80 sledovaných českých měst, kde funguje městská hromadná doprava, si ovšem pohoršilo hned 60 dopravních podniků. Celostátně si přitom vedly hůře všechny druhy hromadné dopravy, vedle metra i trolejbusy, autobusy a tramvaje.
Podle Vyky je za tím mimo jiné výstavba silnic, což zvyšuje přitažlivost automobilové dopravy.
Světlou výjimkou je příměstská vlaková doprava. České dráhy loni zaznamenaly dvouprocentní nárůst počtu cestujících. Podle generálního ředitele drah Petra Žaludy jej přitom hlavně táhly příměstské vlaky.