DPP vytvoří nové pruhy pro autobusy, tramvaje mají od aut oddělit zábrany
Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí rozšíření takzvaných preferencí linek MHD. Podnik plánuje úpravy semaforů, vyznačení jízdních pruhů nebo betonových pruhů oddělujících tramvaje od aut, sdělil mluvčí DPP Jiří Štábl. V současné době DPP rovněž chystá studii, která by navrhla úpravy až do roku 2020. V Praze je asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut a 194 křižovatek, kde mají spoje MHD přednost.
Průjezdnost tramvají by se měla zlepšit například v Nuselské a U Plynárny, kde nyní DPP rekonstruuje trať - konec rekonstrukce je naplánován na první pololetí 2017. Tady budou odděleny betonovými pruhy koleje od pruhu pro auta v délce asi 230 metrů - řidiči na něj mohou narazit například v již opraveném úseku u křižovatky ulic U Plynárny a Nad Vinným potokem. V roce 2018 by měly být tramvaje a auta odděleny rovněž na Vinohradské, kde jsou pravidelně problémy ve směru do centra.
Autobusy a tramvaje MHD se dočkají rovněž přednosti na některých křižovatkách - celkem je v Praze 248 světelně řízených křižovatek, necelé dvě stovky již vozy MHD upřednostňují. Nově by to mohlo být například na křižovatce Štefánikova a Kartouzská a na několika křižovatkách na Vršovické v Praze 10.
Rozšířen má být také systém vyhrazených pruhů pro autobusy. V loňském roce jej prodloužil DPP o téměř čtyři kilometry na nynějších asi 38 kilometrů pruhů. O nových pruzích DPP uvažuje na Úvalské, Průmyslové nebo v ulici Na Pankráci. Vyhrazenými pruhy pro autobusy mohou jet taxíky a cyklisté.
Největší potíže s dochvilností spojů má dopravce například na Kutnohorské a Přátelství, v oblasti Vypichu nebo Vysočan a Malešic. Podnik proto chystá studii, která by měla vyjmenovat místa, kde je třeba do roku 2020 preference MHD vytvořit. "Studii v současné době zpracovává DPP ve spolupráci s orgány města a projektantem," uvedl mluvčí.