Lékaři posilují finanční rozpočet na kampaň s Ewing PR

Milan Kubek

Milan Kubek Zdroj: Michael Tomes

Přes nedávná ujištění politiků vládní koalice, že souhlasí se zvýšením platů zdravotníků, kampaň České lékařské komory (ČLK) pokračuje. Na akci Zdravotnictví volá o pomoc se dobrovolně skládají další základní buňky lékařské komory. Na penězích mimořádně přesunutých z regionů už centrum získalo na kampaň bezmála 700 tisíc korun.

„Představenstvo ČLK děkuje těm okresním sdružením, která se rozhodla naši společnou akci finančně podpořit,“ uvádí ve svém usnesení nejvyšší vedení lékařské komory. Okresní sdružení z Prahy 5 přispělo 100 tisíci korun stejně jako to z Ostravy, dalších pět okresů poslalo do 50 tisíc korun. Už dříve poslalo okresní sdružení komory z Prahy 2 ze svého rozpočtu 200 tisíc a Olomouc 100 tisíc.

ČLK hospodaří dlouhodobě v plusu. Roční rozpočet je kolem 50 milionů korun, dominantně jej tvoří povinné příspěvky všech aktivních lékařů.

S kampaní pomáhá lékařské komoře agentura Ewing PR, její práce se soustředí zatím na internet a sociální sítě. Celkové náklady na agenturu ani jedna strana nezveřejnila. Uvedly pouze to, že se řádově mají pohybovat ve statisících korun. Kampaň zdůrazňuje, že v českých nemocnicích chybějí lékaři. Požaduje od vlády mimo jiné akční plán pro zdravotnictví, zvyšování platů zdravotníků a navyšování rozpočtu zdravotnictví.

V úterý lékařská komora pořádá tiskovou konferenci, kde má aktivity komory podpořit předseda Národní rady osob se zdravotním postižením. S prezidentem ČLK Milanem Kubkem bude jednat o tom, jak dopadá omezování dostupnosti zdravotní péče na pacienty se zdravotním postižením. Už dříve komoru podpořily také některé lékařské špičky.

Naopak rada Sdružení ambulantních specialistů se proti kampani vymezila. „Proč je v kampani paušálně říkáno, že péče v České republice je špatná a nebezpečná, že zdravotnictví hrozí kolaps, když všichni víme, že to takto obecně v žádném případě neplatí?“ uvedlo sdružení před časem. Hesla jako „Máme se bát si jít lehnout do nemocnice? A co naše děti?“ připadají některým lékařům nemístně dryjáčnická.

Facebookový profil kampaně Zdravotnictví volá o pomoc získal více než 7600 fanoušků. Internetové stránky kampaně se chlubí více než 70 tisíci návštěvníků. Pro srovnání, samotná lékařská komora má na svém profilu 1800 fanoušků, ministerstvo zdravotnictví a jeho šéf Svatopluk Němeček dohromady 1600 fanoušků. Ministr financí Andrej Babiš, na kterého směřuje významná část požadavků kampaně, má 56 tisíc facebookových fanoušků.

Agentura Ewing organizovala před pěti lety také velkou protestní akci Lékařského odborového klubu Děkujeme, odcházíme. Náklady tehdy převýšily 3,5 milionu korun.

Martin Jaroš: Internet funguje, teď ještě objedeme nemocnice

Měsíční provoz kampaně lékařské komory Zdravotnictví volá o pomoc hodnotí její tvůrce pozitivně. „Politici pochopili, že zdravotnictví je téma číslo jedna,“ pochvaluje si Martin Jaroš z agentury Ewing PR.

Vaše kampaň za požadavky lékařů běží měsíc. Jak se vám spolupracuje s vedením lékařské komory?

Myslím, že se posouváme, všechno běží, jak jsme si zatím řekli. Jednání jsou konstruktivní. Ve čtvrtek se budeme bavit o tom, jak budeme postupovat dál.

Těžiště práce vaší agentury je na Facebooku a vůbec na internetu. Funguje to dobře?

Běží to podle našich představ, internetové stránky mají přes 70 tisíc unikátních návštěvníků a čísla rostou. Rostou tak, jak jsme chtěli, na všech kanálech. Zdá se, že i politici pochopili, že zdravotnictví je téma číslo jedna.

Jaká témata nejvíc rezonují?

Největší ohlas zatím měla zpověď bývalé sestry, která sepsala svoji autentickou zkušenost se zdravotnictvím. Funguje to jako osobní příběh. Je to nejvíc čtený a nejvíc komentovaný článek. Sbíráme další osobní příběhy, chceme s tím pracovat. Dáváme dohromady ty zajímavé, hledáme lidi, kteří budou o tom ochotni se podepsat a třeba o tom i dál mluvit s novináři.

Co chystáte dál?

Chceme se rozjet do regionů. Pan ministr financí Andrej Babiš objíždí kraje a nevynechá příležitost navštívit nemocnici. Chceme u té příležitosti ukázat i jiný názor, než prezentuje on. Zjišťujeme, kde jsou lékaři schopní najít si čas a buď se připravit přímo na Babišovu návštěvu, nebo u té příležitosti přichystat vyjádření pro novináře. Jsou ale natolik vytížení, že to je náročné.

Zaznamenal jste výtky některých lékařů, že je kampaň vedena na jejich vkus dryjáčnicky?

Byl jsem na jednáních Lékařského odborového klubu i České lékařské komory a nikdo to tak nevnímal. Byli tam přitom lékaři, kteří měli mandát z celé republiky. Zaznamenal jsem rétoriku zájmových skupin, které to chtějí narušit. To známe už z akce Děkujeme, odcházíme. Nemyslím, že to je hlas lékařů. To, že lékaři budou na protest dodržovat zákoník práce, není nic dryjáčnického.