Letiště Praha čelí nesouhlasu spolků při rozšiřování křižovatek na ranvejích

Na Letišti Václava Havla by měla vyrůst nová ranvej.

Na Letišti Václava Havla by měla vyrůst nová ranvej. Zdroj: Blesk:Czech News Center, a.s./Martin Sekanina

Pražské letiště z výšky.
Pražské letiště z výšky.
Návrh dostavby letiště a nové vzletové dráhy.
Takto by měly vypadat nové budovy Letiště Praha.
Hlavní ranvej ruzyňského letiště.
6
Fotogalerie

Letiště Praha řeší s úřady rozšíření dvou křižovatek u stávajících drah. Některá občanská sdružení ale nyní přišla s tím, že jde o snahu obejít veřejnost u přípravy stavby nové ranveje za desítky miliard korun, se kterou nesouhlasí. Podala kvůli tomu odvolání. Statní podnik výtky odmítá.

„Daná stavba je součástí záměru Letiště Praha o rozšíření celého areálu a navýšení kapacity služeb včetně návrhu umístění stavby paralelní dráhy,“ tvrdí například Spolek Pro Hanspaulku v nedávno podaném odvolání proti zvětšení křižovatek.

Podle spolku řízení o územním rozhodnutí z letošního února mělo počítat se zástupci veřejnosti, což se nestalo, a žádá jeho zrušení. Odvolání nyní přezkoumává pražský magistrát, který je nadřazený stavebnímu úřadu Prahy 6, jenž se stavbou souhlasil.

„Rozšíření křižovatek se nachází u stávající vzletové a přistávací dráhy v severní části letiště. Tyto dvě lokace jsou od sebe vzdálené přibližně 1500 metrů. Projekty tedy spolu nesouvisí,“ oponuje mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Daleko více připomínek se dá očekávat při územním řízení ke stavbě samotné nové vzletové dráhy. Z rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj má územní rozhodnutí řešit stavební úřad v Černošicích.

Letiště podalo žádost loni. „V dubnu bylo Letiště Praha vyzváno k odstranění nedostatků. Požadavky na doplnění z velké části směřují k upřesnění žádosti a projektové dokumentace,“ uvedl Pacvoň. „Ve výzvě jsou definovány také požadavky na doplnění závazných stanovisek dotčených orgánů,“ dodal.

Podle vedoucí černošického stavebního úřadu Petry Peleškové má nyní letiště necelých šest měsíců na doplnění potřebných dokumentů. Stavebník však může požádat o prodloužení této lhůty.

„S podklady je možné se osobně seznámit na úřadě, ale lidé spíše volají a píší. Zahájení řízení oznámíme účastníkům a na úřední desce poté, co bude žádost úplná,“ řekla deníku E15 Pelešková, která si je vědoma, že jde o sledovanou kauzu. „Neumím si představit, že bychom při rozhodování neuspořádali veřejné projednávání,“ dodala.

V případě chystané ranveje vzbudilo vášně již získání kladného stanoviska EIA, které územnímu rozhodnutí předchází. Především kvůli obavám z hluku a emisí zplodin podali obyvatelé, obce ale i Středočeský kraj desítky námitek, z nichž některé byly zcela nesouhlasné. Podobné projednávání očekává Pelešková i v další fázi.

Pražské letiště se chystá v první fázi rozšiřovat druhý terminál, který by měl být hotov do roku 2028. Investici za 16 miliard korun již schválilo ministerstvo financí a statní podnik letos na některé práce vybral dodavatele. Celkové investice na zvýšení kapacity letiště se odhadují na 55 miliard.