Bez roušky nepoletíte, hody nečekejte. Aerolinky obnovují provoz, ale s omezeními

Letuška aerolinek KLM

Letuška aerolinek KLM Zdroj: Air France-KLM

Přepážka Air France na letišti v Paříži
Posádka Air France
Desinfekce letadla Air France
Desinfekce letounů Smartwings na letišti v Praze
Desinfekce letounů Smartwings na letišti v Praze
10
Fotogalerie

Roušky, sezení ob jedno místo, omezená nabídka občerstvení a platby pouze kartou. Tak vypadá dočasný standard na leteckých linkách, které se pomalu vracejí na pražské letiště.

Hygienická opatření na letech do Česka a z Česka se řídí doporučením, které v minulém týdnu vydala Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

„Materiál není závazný ani vymahatelný, ale letečtí dopravci i provozovatelé letišť by byli sami proti sobě, kdyby se nesnažili jednotlivá doporučení skutečně široce zavádět a používat,“ říká tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jako první aerolinky lety do Prahy obnovily na začátku května nizozemské KLM. Kromě povinného nošení roušek pro posádky i cestující, aerolinky častěji dezinfikují letadla a palubní vzduchotechniky vybavily filtry účinnými i proti koronavirům.

„Pokud to velikost letadla umožní, tak jsou cestující rozesazeni cik cak, nebo není obsazeno prostřední místo na trojsedačce,“ vysvětluje mediální zástupkyně skupiny Air France-KLM Lidija Erlebachová. „Letadlo se také při každém návratu na základnu dezinfikuje,“ říká.

Podobná pravidla platí i na letech dalších evropských aerolinek včetně domácích ČSA. Nad doporučeními EASA ale mohou v jednotlivých případech stát závazná pravidla vydávána jednotlivými zeměmi. „Letadlo je vždy považováno za území státu, ve kterém sídlí aerolinka,“ dodává Erlebachová.

Hygienická opatření podle EASA
  • Cestující i posádka mají po celou dobu letu nosit roušky. Výjimkou jsou konzumace jídla a pití a nouzové situace.
  • Pokud to velikost letadla a obsazenost umožňují, mají cestující sedět ob jednu sedačku. Vedle sebe by měli sedět jen pasažéři žijící spolu v jedné domácnosti.
  • Palubní servis má být omezený na nezbytné minimum. Preferují se balené potraviny a nápoje.
  • Palubní personál by měl přijímat jen bezhotovostní platby.
  • Pokud je to technicky možné, doporučuje se palubní klimatizaci vybavit HEPA filtry.

Náklady na dodatečná hygienická opatření nechtějí aerolinky komentovat. Podle partnera poradenské společnosti EY Petra Kováče záleží na tom, do jaké míry budou jednotliví dopravci zavádět doporučení EASA. Časem by také mohl vzniknout nový závazný hygienický standard pro létání v Evropské unii, jehož podoba by mohla náklady aerolinek výrazně ovlivnit.

Drahé je pro aerolinky především doporučení dodržovat mezi cestujícími dostatečný rozestup, a tedy absence příjmů za prázdná sedadla, kterých nyní může být v letadlech v průměru zhruba třetina.

„Nízkonákladové aerolinky musejí mít obsazenost letadel kolem 80 procent, aby byly ziskové. Pokud musí nechat třetinu míst prázdných, je jasné, že budou na každém letu prodělávat,“ vysvětluje Kováč.

Některé aerolinky tak budou muset zdražit. „V první fázi bude snaha hlavně létat, do budoucna ale půjdou ceny letenek nahoru,“ dodává.

Pravidelné lety z Prahy dosud obnovily tři aerolinky, nejvíce linek nyní nabízejí ČSA. Společnosti Belavia a Bulgaria Air provoz vůbec nepřerušily. Některé další aerolinky se do Prahy hodlají vrátit v prvních červnových dnech.