Na výběrové řízení nebyl čas, hájí volbu Deloitte ministr dopravy Dan Ťok

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) vysvětlil svůj postup při výběru poradenské firmy pro přípravu tendru na výběr mýtného premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD) ve dvou dopisech. Myslí si, že ho kolegové podpoří. Ťokovy kroky kritizuje například ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Ministr dopravy novinářům před dnešním koaličním jednáním na téma mýtného také řekl, že dostal od vlády usnesení, podle kterého má konat „neodkladně a okamžitě“. „Já jsem ho pochopil tak, že mám konat, tak jsem konal,“ uvedl.

Zakázku bez výběru firmě Deloitte napadla u antimonopolního úřadu (ÚOHS) společnost Cross Zlín, která je dodavatelem dosavadního systému Kapsch. „Nemyslím si, že jsem porušil cokoliv nebo že jsem udělal něco špatně,“ hájil se Ťok. Kolegů, kteří jeho vysvětlení nebudou chtít přijmout, by se chtěl zeptal, jaký mají jiný návrh pro rychlé vypsání výběrového řízení.

Ťok chce soutěž na výběr provozovatele stávajícího mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší desetiletá smlouva s firmou Kapsch, připravit do konce letošního roku. Tendr by se měl připravit i v případě, že ÚOHS zruší přidělení zakázky na poradenství.

Ztráty na mýtném

Zakázku ministr firmě Deloitte přidělil podle svých slov v souladu se zákonem kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017. Za každý den, kdy by se mýto nevybíralo, by stát přišel o 25 milionů korun. Maximální smluvní odměna pro Deloitte 52 milionů korun by se tak zaplatila během dvou dnů.

Vybraný provozovatel bude zajišťovat výběr mýta v stávajícím mikrovlnném systému dodaném Kapschem po další tři roky. Současně by měla běžet technologicky neutrální soutěž na systém výběru mýta po skončení tohoto tříletého období. Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu s firmou Kapsch.

V systému je zaregistrováno zhruba 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, k letošnímu červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.