Obchodníci zažili bohaté Vánoce. Tržby maloobchodu meziročně vzrostly o 4,6 procenta, posílily e-shopy
Tuzemský maloobchod se loni vrátil k meziročnímu růstu, podle analytiků ale výsledek ovlivnila nízká srovnávací základna. Očekávání podle nich výrazně předčil prosinec, když tržby stouply o 6,2 procenta, zatímco trh počítal se zvýšením o 4,1 procenta. V meziročním růstu by maloobchodní tržby měly pokračovat i letos, avšak podle některých odborníků zpomalí. Ze středečních dat Českého statistického úřadu vyplývá, že maloobchodní tržby loni stouply o 4,6 procenta. O rok dříve naopak o 4,2 procenta klesly.
„Ačkoliv meziroční statistiky vypadají extrémně pozitivně, jsou i nadále ovlivněny poněkud nízkou srovnávací základnou z roku 2023,“ uvedl hlavní ekonom Cyrrus Vít Hradil. Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka loni nebylo oživení ve všech sektorech maloobchodu rovnoměrné. „Výrazně rostl především maloobchod za nepotravinářské zboží (o 5,9 procenta), zatímco maloobchod s potravinami se zvýšil jen o 2,3 procenta,“ doplnil.
Situaci na sociální síti X komentoval i šéf svazu obchodu Tomáš Prouza, krize podle něj skončila. „Lidé si především chtěli dělat radost. Rekordně rostly tržby za kosmetiku, zvedly se prodeje oděvů a obuvi a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Rostly ale i tržby za potraviny tím, jak se Češi vrátili ke kvalitnějším potravinám,“ dodal. Situaci by ale podle něj bylo dobré nepokazit, spotřebu označil za tahouna tuzemské ekonomiky.
Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč poukázal na to, že prosincový růst o 6,2 procenta byl nejsilnější od ledna 2022. Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka se také tržby v prosinci dostaly nad úroveň z roku 2019 před pandemií covidu. „Nový rekord si připsaly internetové obchody, které se těší stále větší oblibě. Ve srovnání s rokem 2019 byly reálně vyšší už více než o polovinu, přitom maloobchod jako celek se na předpandemickou úroveň teprve vrátil,“ doplnil.
Vánoce byly pro mnoho lidí příležitostí k větším útratám, uvedl Hradil. „To dokumentuje silný meziměsíční nárůst typicky 'dárkových' druhů zboží, jako je ICT vybavení, výrobky pro domácnost či pro rekreaci,“ řekl.
Zatímco podle Jáče by si maloobchodní tržby mohly více než čtyři procenta připsat i v letošním roce, Novák očekává zpomalení růstu na přibližně dvě až tři procenta.
V lednu apetit nakupovat klesl
„Spotřebitelská důvěra letos v lednu poměrně silně poklesla na nejnižší hodnoty od února 2024 a nezdá se, že by domácnosti zkraje roku chtěly zrychlit svůj nákupní apetit,“ řekl Novák. „Pokud bude navíc pokračovat stagnace až mírná recese tuzemského průmyslu, což je poměrně pravděpodobné, tak může docházet k pozvolnému zhoršování situace na pracovním trhu, což je rovněž argument pro slabší růst maloobchodu,“ doplnil.
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda pak poukázal na to, že důvodem pro zpomalení růstu v letošním roce bude i vyšší srovnávací základna. Za rok 2025 proto očekává, že maloobchodní tržby stoupnou o 2,9 procenta. Ekonom společnosti Deloitte Filip Pastucha počítá ještě s větším zpomalením na 2,3 procenta.