Odborníci kritizovali hudební dramaturgii Českého rozhlasu

Český rozhlas

Český rozhlas

Vzrušená debata provázela dnešní veřejný seminář o hudební složce stanic Českého rozhlasu 1 Radiožurnál a Českého rozhlasu 2 - Praha (ČRo). Podle Václava Hradeckého, vedoucího analytického oddělení Českého rozhlasu, se dramaturgie ČRo snaží oslovit především věkovou skupinu mezi 30 až 65 lety a nechce vytvářet jejich hudební vkus. S tím nesouhlasili zejména zástupci z řad hudebních publicistů, kteří kritizovali podbízivost hudební dramaturgie ČRo.

„Posluchač si poslechovost veřejnoprávního rádia platí a má právo dostat, co se mu líbí,“ uvedl Hradecký a vysloužil si tím posměšný potlesk a smích publika tvořeného především odpůrci současné podoby hudební složky ČRo. Setkání zorganizoval člen Rady Českého rozhlasu Petr Šafařík. Také podle jeho názoru by spektrum písniček Radiožurnálu mohlo být pestřejší. Rada již zaznamela od posluchačů na hudbu v Českém rozhlase několik stížností.

Podle hudebníka a publicisty Jana Buriana jsme svědky „diktatury poslechovosti“. „Pokud budeme argumentovat jenom čísly, dostaneme se k bulvarizaci, která zajistí devadesátiprocentní poslechovost,“ uvedl. Dodal, že mu už ani tak nevadí, že poslouchá stále stejné umělce, ale nechápe, proč se hrají stejné staré písničky.

Hradecký upozornil, že na Radiožurnálu má stejný prostor mluvené slovo i hudba. „Hudba je doplněk vysílání, které se soustředí na informace,“ podotkl. S tím ale nesouhlasila muzikoložka Zuzana Jurková. „Hudba v Českém rozhlase se nemůže soustředit jenom na udržování poslechovosti nebo být jen kulisou. Měla by i formovat vkus,“ řekla.

Burian: Buď na Radiožurnálu zrušte hudbu úplně, nebo najděte dobré dramaturgy

Burian k tomuto tématu navrhl úplné zrušení hudby na Radiožurnálu nebo se vrátit ke skutečnému hudebnímu dramaturgovi. „Zrušte všechny ty takzvané playlisty a selektory a dejte důvěru vzdělaným a citlivým hudebním dramaturgům. Skoncujte s anonymitou ve výběru hudby pro vysílání veřejnoprávního rozhlasu,“ nabádá ve svém otevřeném dopise Burian.

Současný externí hudební dramaturg Radiožurnálu Radek Sedláček uvedl, že o výběru skladeb rozhodují testy na vzorku posluchačů. Celou prezentaci testu založeném na telefonickém výzkumu mezi posluchači mu však rozjitřená atmosféra v sále neumožnila.

Dlouholetý pracovník rozhlasu a textař Michael Prostějovský v debatě uvedl, že má pocit, že v případě Radiožurnálu slyší dvě odlišné stanice. „Slyším jedno dobré mluvené a slovo a hudbu, která je monopolem jednoho člověka,“ prohlásil. Otevřel také téma, zda má písnička svou náladou souviset s předchozím tématem ve vysílání.