Sdílené elektromobily GreenGo v Praze končí. Dostala je pandemie i silná konkurence
Maďarský provozovatel sdílených elektromobilů GreenGo ukončí v českém hlavním městě provoz ke konci února. „Nikdo nemohl být připraven na to, jak moc covid změní chování a návyky ve společnosti. Celkový útlum společenského dění v posledních dvou letech významně omezil příležitosti k využití sdílených vozů,“ vysvětlil příčinu konce šéf české pobočky GreenGo Šimon Čapek.
Česká pobočka GreenGo zahájila provoz v únoru 2020, což se přímo krylo s první vlnou pandemie a následným lockdownem. Čapek tvrdí, že nejzásadnějším důvodem ukončení služby je právě pandemie, která provoz výrazně narušila. Zároveň ale uvedl, že k ukončení činnosti vedly také nepříznivé okolnosti, například tvrdé konkurenční prostředí, neuspokojivá propustnost dopravy ve městě či dlouhodobý nedostatek parkovacích míst.
Ačkoli v Praze funguje několik společností, které provozují službu sdílení aut, GreenGo byla průkopníkem sdílené elektromobility v Česku. V Praze provozovala plně elektrickou flotilu. „Jsme hrdí na to, že i když jsme byli na trhu pouhé dva roky, naši uživatelé najeli miliony bezemisních kilometrů,“ dodal Čapek.
Mezi další služby se sdílenými auty v Praze patří společnost Anytime, jejíž flotila je složena výhradně z hybridů. Stále si Pražané mohou půjčovat auta od společností Car4Way a Uniqway, které půjčují klasické vozy se spalovacím motorem.
„Elektromobily by se nevyplatily. Infrastruktura na ně není absolutně připravená. Ekonomika provozu elektromobilů nedává smysl, zohledním-li nákupní a zůstatkovou cenu či provozní náklady,“ uvedl ředitel českého zastoupení Anytime Milan Beutl.
Maďarská společnost GreenGo funguje v Budapešti od roku 2016 a je první, která ve střední a východní Evropě postavila flotilu z čistě elektrických vozů. Flotila GreenGo, která v Praze provozuje 220 elektromobilů, bude k dispozici ještě po celý únor, dál se budou dobíjet, mýt a dezinfikovat. Zákaznická podpora pak potrvá ještě dva měsíce.