Šéf správy hmotných rezerv: Jednáme o vstupu do skladu Viktoriagruppe

Ropné zásobníky společnosti MERO.

Ropné zásobníky společnosti MERO. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Právníci Státní správy hmotných rezerv (SSHR) jednají s insolvenčním správcem zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe o technických podmínkách, za kterých budou zástupci správy vpuštěni do skladu v německém Kraillingu. Na twitteru to dnes uvedl předseda SSHR Pavel Švagr.

Z Bavorska si na základě čtvrtečního rozhodnutí správce může Česko odvézt naftu za více než miliardu korun, k níž se dosud nemohlo dostat. Správa jedná o převozu nafty kromě insolvenčního správce také se státním distributorem paliv Čepro.

Mluvčí SSHR Jakub Linka dnešní jednání s insolvenčním správcem jen potvrdil, správa je podle něj ale ani po jeho skončení komentovat nebude. „Technické podmínky jsou naše interní záležitost. Ani po jednání je nebudeme zveřejňovat,“ řekl.

Problémem převozu nafty z Německa je mimo jiné jeho termín. Správce jej stanovil do 30. dubna, což Švagr ve čtvrtek označil z technických důvodů za nereálné. Za nesmyslný a umělý označil termín i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila i pohledávky za dalších 300 milionů korun. Dalších až 300 milionů korun při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem dělají nárok až na 1,8 miliardy korun.

Situaci s odvozem komplikuje mimo jiné rozbitá železniční vlečka ve skladu v Kraillingu. Právě tím Viktoriagruppe před insolvencí argumentovala, když nechtěla převoz nafty do Česka povolit. Insolvenční správce loni vyčíslil její opravu na 40 až 250 tisíc eur (1,1 až 6,8 milionu korun).

Oprava na české náklady

Švagr ve čtvrtek nevyloučil, že správě nezbude nic jiného než zajistit opravu vlečky na vlastní náklady. Doplnil, že kdyby byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich pro transport třeba kolem 2500. O tom, zda jsou k dispozici, spekulovat nechtěl.
V prosinci loňského roku podala SSHR v Německu v kauze trestní oznámení na neznámého pachatele.

Švagr to tehdy odůvodnil tím, že existuje podezření ze spáchání trestného činu podvodu a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku. Z měření, které provedli předloni v prosinci němečtí celníci, vyplývá, že ve skladu v Kraillingu schází 6,3 milionu litrů paliva proti správnému evidenčnímu stavu. Od vyhlášení insolvence společnosti jsou zásobníky s naftou zaplombované.

Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má Česko uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.