Stavba metra D začne nejdřív v úseku Pankrác - Olbrachtova

Takto vypadají vizualizace nových stanic metra D, které vypracoval Metroprojekt před několika lety. Zdali tak budou vypadat ve skutečnosti, ještě není jisté.

Takto vypadají vizualizace nových stanic metra D, které vypracoval Metroprojekt před několika lety. Zdali tak budou vypadat ve skutečnosti, ještě není jisté. Zdroj: Metroprojekt Praha

Takto vypadají vizualizace nových stanic metra D, které vypracoval Metroprojekt před několika lety. Zdali tak budou vypadat ve skutečnosti, ještě není jisté.
Takto vypadají vizualizace nových stanic metra D, které vypracoval Metroprojekt před několika lety. Zdali tak budou vypadat ve skutečnosti, ještě není jisté.
Takto vypadají vizualizace nových stanic metra D, které vypracoval Metroprojekt před několika lety. Zdali tak budou vypadat ve skutečnosti, ještě není jisté.
Takto vypadají vizualizace nových stanic metra D, které vypracoval Metroprojekt před několika lety. Zdali tak budou vypadat ve skutečnosti, ještě není jisté.
Stanice Nádraží Krč. Takto vypadají vizualizace nových stanic metra D, které vypracoval Metroprojekt před několika lety. Zdali tak budou vypadat ve skutečnosti, ještě není jisté.
11 Fotogalerie
ČTK

Dozorčí rada pražského dopravního podniku rozhodla, že stavba trasy metra D začne nejdříve v úseku Pankrác - Olbrachtova. Následně bude vybudován zbylý úsek do Písnice. Uvedli to zástupci města i DPP. Důvodem je, že v tomto úseku je nejsnazší získat potřebné pozemky. Metro D má ulevit přetížené trase C a má spojit centrum se sídlišti na jihu města. Celá stavba včetně úseku z Pankráce na náměstí Míru má vyjít asi na 50 miliard korun.

"Dnes dozorčí rada udělila souhlas s variantou, kterou jsme na představenstvu projednali minulou středu," uvedl generální ředitel DPP Martin Gillar. Rozhodnutí dozorčí rady nemusí schvalovat rada ani zastupitelstvo hlavního města. Pouze jej dostanou na vědomí.

Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) se začne stavět za dva roky. "Tato varianta vypadá jako nejlepší možné řešení, protože pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom začít stavět už v roce 2019. V první fázi tam i otestujeme metro s automatickým provozem," uvedla.

DPP si letos zadal analýzu čtyř variant stavby a nejlépe z ní vyšla výše zmíněná. V možnostech pracoval dopravce například s výstavbou trasy z Pankráce na Nové Dvory, zbylý úsek do Písnice by budoval následně. Další možností byla stavba úseku Pankrác - Písnice, avšak nebyly by vybudovány stanice, u kterých je problém s výkupy pozemků - vlaky by pod místy, kde mají být, projížděly.

Město má dlouhodobé problémy s výkupy pozemků. Až letos se podařilo s vlastníky vyjednat znění dohody, kdy oni umožní Praze stavět metro, ta jim zase povolí uskutečnit například v Krči developerské projekty.

Kromě úseku z Pankráce do Písnice, má vést metro D také z Pankráce na Náměstí Míru. O stavbě tohoto úseku se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Projektanti náklady na celou trasu se předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun.