Zaútočili na O2 hackeři? Operátora postihl rozsáhlý výpadek roamingu

Mobilní operátor O2

Mobilní operátor O2 Zdroj: Profimedia.cz

Telefónica O2
ilustrační foto, O2
3
Fotogalerie

Za rozsáhlým výpadkem roamingu zákazníků společnosti O2 v Česku a na Slovensku by mohl stát hackerský útok na mezinárodní ústřednu firmy CETIN, nebo softwarová chyba. Výpadek se od úterního odpoledne dotkl zhruba 250 tisíc klientů operátora O2, kteří jsou v zahraničí. Nemohli telefonovat a ani se jim nikdo nedovolal.

CETIN provozuje mobilní i pevné sítě, které dříve patřily firmě O2. Ta stejně jako CETIN patří do skupiny PPF a je největším klientem firmy CETIN.

Mezinárodní telekomunikační provoz odbavuje CETIN prostřednictvím dvou ústředen v Praze a v Brně, které se vzájemně zálohují. V úterý došlo z dosud nezjištěných příčin k přetížení jedné ústředny, které se pak přeneslo i na druhou ústřednu.

Podle generálního ředitele společnosti CETIN Petra Slováčka jde o vážný výpadek, který ve své kariéře nezažil. "Systém pro mezinárodní volání jsme nasadili před několika měsíci a fungoval bez problémů. S americkým dodavatelem pracujeme nepřetržitě na odstranění problému," uvedl Slováček. Podle Frankla bude firma problémy zákazníků O2 kompenzovat. Jak zákazníky odškodní, oznámí O2 ve čtvrtek.

Samotné systémy podle Slováčka nejsou nefunkční, ale zablokovalo se připojení k nim z jednotlivých zemí. Těch svazků jsou přitom desítky až stovky. Včera odpoledne tak bylo možné se dovolat v rámci pevné sítě, v mobilní síti se v mezinárodním provozu dařilo spojit jen pět až 20 procent hovorů. Kolem půl desáté večer byla už většina roamingového provozu funkční.

Odborníci uživatelům při nefunkčním roamingu doporučují pořídit si předplacenou SIM kartu místního operátora. Řešením by mohla být i univerzální předplacená karta ChatSIM. Za celoroční poplatek je její majitel stále on-line ve 150 zemích na chatovacích službách jako Facebook Messsenger, WhatsApp a dalších.