Vítězem krize jsou zatím sklady. Hotely a obchodní centra trpí
Koronavirová pandemie sice ještě zdaleka není u konce, ale v byznysu s komerčními nemovitostmi se už začínají rýsovat obrysy vítězů a poražených. Na straně nejvíce zasažených jsou obchodní centra a hotely. Vítězi jsou pro tuto chvíli sklady. Jejich pozice má být díky rostoucí poptávce od e-shopů silná i v budoucnu.
Hotely drtí zákaz ubytovacích služeb a uzavřené hranice. Obchodní centra zase musela velkou část provozoven uzavřít. Sněmovna aktuálně projednává návrh vlády, který by zasaženým obchodníkům umožňoval odklad nájemného. Majitelé center by ale rádi doplnili návrh o státní garance nebo přechodné odpuštění odvodů daně z přidané hodnoty.
Čekání na státní pomoc
„Pro realitní trh bude klíčové, jaká účinná pomoc směrem k průmyslu a obchodu bude nakonec zvolena a s jakou nezaměstnaností se budeme na konci tohoto roku potýkat,“ uvedl Miroslav Linhart, šéf realitního týmu v poradenské firmě Deloitte.
Státní investice například do budování dálnic vyhlížejí též podnikatelé v průmyslových nemovitostech. Skladová centra ale díky zvýšené poptávce internetových obchodů zatím ze současné situace vycházejí nejlépe.
„Nyní se v plné síle ukazuje, jak významnou roli logistické haly a parky hrají v zásobování nás všech. Současná situace zároveň podtrhuje fakt, že kvalitní infrastruktura kolem velkých měst je nezbytná pro jejich bezproblémové fungování,“ sdělil Milan Kratina, generální ředitel skupiny Accolade podnikající v průmyslových nemovitostech.
Vysoké výnosy jsou pryč
Výrazně koronavirová krize dopadla na nákupy a prodeje komerčních realit. Tam se obchody téměř zastavily. Transakce typu aktuální změny majitele obchodního domu Kotva se připravovaly dávno před propuknutím pandemie. Výsledkem bude tlak na ceny podnikatelských nemovitostí a jejich výnosy neboli yieldy.
„Yieldy okolo 5,5 až šesti procent v oblasti industriálních realit a yieldy okolo 6,75 až 7,2 procenta v retailových nemovitostech jsou dnes tabu. Další vývoj a směřování bude reálné posoudit nejdříve na sklonku léta,“ komentoval Jan Hospodář, šéf investic v konzultantské společnosti 108 Agency.
Výnosy jsou pro výkon komerčních realit klíčovým ukazatelem. Podobně jako u dluhopisů, čím je cena vyšší, tím jsou výnosy nižší. V posledním období před aktuální krizí se tento ukazatel například u moderních kancelářských budov v Praze tlačil hluboko pod čtyři procenta. Takto nízko výnosy z podnikatelských nemovitostí v metropoli ještě nikdy nebyly. Ceny rostly také v dalších realitních segmentech.