Rok ve znamení NFT. Objem obchodů se letos vyšplhal na stovky miliard

Do obrázku z kolekce CryptoPunks investovala Visa či youtuber Petr Mára.

Do obrázku z kolekce CryptoPunks investovala Visa či youtuber Petr Mára. Zdroj: profimedia

Animace zkázy a obnovy části sgrafitové fasády zámku Nelahozeves. Coby NFT vyšla kupce na více než 400 tisíc korun.
První (video)záznam skladby, která se nehrála více než 250 let. Zapomenutý menuet skládá hold nerozpoznanému hudebnímu talentu jeho autorky, komtesy Anny Marie Wilhelminy von Althann.  Na aukci se vydražil ve formě NFT za v přepočtu 550 tisíc korun.
Rentgenový snímek obrazu s názvem David s hlavou Goliáše. Coby NFT se prodal za 25 etherů (v přepočtu dva miliony korun).
William Rudolf Lobkowicz
William Rudolf Lobkowicz na výstavě Non-Fungible Castle
10
Fotogalerie

Popularita nezaměnitelných tokenů (NFT) za poslední rok raketově vzrostla a předčila veškerá očekávání analytiků. Trh s NFT si letos zapsal svůj dosud nejúspěšnější rok ve chvíli, kdy objem obchodů dosáhl 23 miliard dolarů, tedy přes půl bilionu korun. Vyplývá to z údajů litevské firmy DappRadar, přední analytické platformy a obchodu s decentralizovanými aplikacemi.

Rok 2021 se bezesporu zapíše do kryptoměnové historie jako rok NFT. Zatímco minulý rok tento trh vygeneroval objem obchodů sto milionů dolarů, letos už se toto číslo vyšplhalo několikanásobně výše, a to na 23 miliard dolarů. Společnost DappRadar zároveň odhaduje, že počet aktivních kryptoměnových peněženek, které denně pracují s NFT, vzrostl z pěti tisíc na začátku tohoto roku na téměř 140 tisíc na konci roku. 

Na růstu trhu s NFT se podílely světové celebrity, a to nejen svými nákupy, ale i spuštěním vlastních specializovaných platforem. Mezi ně v tomto roce patřila například Paris Hilton, Eminem nebo Tom Brady. Kromě celebrit se na zpopularizování NFT podílely i luxusní módní značky jako například Gucci nebo Burberry. 

Pozadu nezůstává ani oděvní gigant Adidas. Ten si letos vyzkoušel svůj první NFT projekt, který se na internetu setkal s obrovským úspěchem. NFT dílo s názvem Into the Metaverse se vyprodalo během pár hodin a společnost Adidas na prodeji vydělala více než 22 milionů dolarů. Informuje o tom technologický web The Verge.

VIDEO: Co je to NFT

Video placeholde
NFT - Nezaměnitelný token • Videohub

Letos také koupila společnost Visa jeden z deseti tisíc obrázků z NFT kolekce CryptoPunks, která je asi nejznámější pixelovou ilustrací na světě. Zatímco se tyto jednotlivé ilustrace už před čtyřmi lety prodávaly za pouhých 0,2 ETH, nyní ta nejcennější dosahuje hodnoty až 4200 ETH, což je přibližně 164 milionů korun. Informuje o tom magazín Forbes.

NFT se těší největšímu využití hlavně v umění. Vytváří především prostor pro monetizaci práce začínajících tvůrců. Fenomén však začíná prosakovat i do „vysokého“ umění. Pořídit se dají „vlastnické žetony“ na obrazy, sochy či na videa. Pozornost trendu věnují i velké aukční domy, jež uskutečnily první dražby. NFT je každopádně zajímavý experiment pro svět umění, jenž podle některých již narazil na své hranice.

Dosud celosvětově nejdražším vydraženým NFT je dílo s názvem The First 5,000 Days od autora Beeple. Ten prodal své umělecké digitální dílo v aukční síni Christie’s za neuvěřitelných 42 329 ETH, což jsou přibližně tři miliardy korun. Vyvolávací cena však startovala na 0,030 ETH.

Nejoblíbenější platformou pro nákup NFT se stalo online tržiště OpenSea, jehož hodnota se během deseti měsíců vyšplhala na šestnáct miliard dolarů, což je bezmála šedesát procent všech provedených transakcí NFT. Již zmíněná sbírka NFT s názvem CryptoPunks se letos zároveň stala nejoblíbenější sbírkou. Její objem transakcí se letos od března do října vyšplhal na tři miliardy dolarů.

V letošním roce se také na trhu s NFT velmi často objevovaly velké transakce, které se tak staly běžnějšími. Transakce sběratelské velikosti nebo ty, které lze definovat jako hodnoty mezi deseti tisíci a sto tisíci dolary, představovaly 63 procent objemu všech transakcí mezi březnem a říjnem. Transakce, které byly větší než sto tisíc dolarů, tvořily 26 procent v tomto časovém období, uvedl technologický web Protocol.

Do obchodování s nezaměnitelnými tokeny se pustil nečekaný hráč, a sice šlechtický rod Lobkowiczů. Trojice jeho NFT inspirovaná sbírkami šlechtického rodu vynesla 36,71 etheru, podle aktuálního kurzu něco málo přes tři miliony korun. Vyplývá to z údajů otevřeného aukčního portálu pro digitální umění SuperRare, jehož prostřednictvím dražba proběhla.

Nejdráže z aukce vyšel rentgenový snímek obrazu s názvem David s hlavou Goliáše. Díky moderním technologiím z uměleckého díla vystupuje běžnému zraku skrytá silueta. Kupec s pseudonymem eazypzy, který takto poloanonymně působí například také na sociální síti Twitter, za NFT nabídl 25 etherů, tedy dva miliony korun.

Současný „boom“ s nezaměnitelnými tokeny bývá ale často kritizován a celé odvětví už párkrát narazilo na situace, které mu na důvěryhodnosti moc nepřidaly. Vedle toho však někteří zastánci NFT hájí vlastnictví nezaměnitelných tokenů tím, že nabízí určitou formu sociálního postavení v kryptokomunitě.

„Když si někdo koupí hodinky Rolex v reálném světě, neutratí tisíce dolarů kvůli užitné hodnotě hodinek. Obyčejné hodinky za pět dolarů by mohly vykonávat stejnou práci. Jde o prestiž,“ řekl dříve významný sběratel NFT Gmoney pro zpravodajský web CNBC. Jako většina lidí v kryptokomunitě je známý pouze pod svým pseudonymem a raději zůstává v anonymitě.

Na začátku tohoto roku se doslechlo o nezaměnitelných tokenech (NFT) jen málo lidí. Do konce roku se staly natolik populární, že slovník Collins označil výraz NFT za své slovo roku 2021. Podle analytiků JP Morgan se měsíční prodeje digitálních tokenů pohybují v současné době příbližně kolem dvou miliard dolarů. Informuje o tom americký finanční web Investopedia.