Každá třetí nová kryptoměna končí v propadlišti dějin

Bitcoin

Bitcoin Zdroj: profimedia

Každá třetí vydaná kryptoměna má silný potenciál zklamat svého investora. Svědčí o tom alespoň data portálu DeadCoins soustřeďujícího bezmála 750 virtuálních mincí, které se ukázaly jako podvod, byly vyřazeny z kryptoměnových burz a směnáren či jejich cena propadla na nulu. Aktivních, obchodovaných kryptoměn je přitom podle dat serveru CoinmarketCap momentálně na trhu kolem necelých šestnácti stovek. Na seznam propadáků se tak dostala zhruba každá třetí historicky vydaná virtuální mince. 

Jen od počátku roku přitom seznam takřka o čtvrtinu povyrostl. Na seznamu je například měna bitconnect, když se letos v lednu ukázala být takzvanou pyramidovou hrou. Hodnota jejích mincí spadla během několika minut o 98 procent a investoři přišli o více než 2,5 miliardy dolarů. Nejčastěji se však podvádělo v řádu statisíců dolarů.

Loňská emise kryptoměny swiscoin slibující platformu pro globální okamžité platby, ve které se relativně široce medializovanému projektu podařilo v primární nabídce mincí nasbírat půl milionu dolarů, skončila zatčením jejích ukrajinskindických autorů. Obdobný příběh nabídla třeba i kryptoměna blockshares, jejíž zakladatelé zmizeli se čtvrt milionem dolarů. „Procento úspěšnosti nových kryptoměn je ještě o něco menší než u klasických start-upů,“ soudí Radomír Eliáš ze společnosti Arec future.

Vše o kryptoměnách čtěte zde >>>

„ICO je buzzword loňského roku. Trochu mi to přijde jako svého času Pokémon Go, všichni se mohou zbláznit prvních pár měsíců, ale pak bude ticho po pěšině,“ říká zakladatel a šéf fintechové firmy Twisto Michal Šmída. Za extrémně rizikovou a spekulativní vní investici označil sázky na nově vydané virtuální měny v uplynulých týdnech například evropský nadnárodní finanční regulátor ESMA. Popularita kryptoměnových emisí přitom stále roste.

Jen od počátku letošního roku do současnosti získaly firmy prodejem svých virtuálních platidel podle dat serveru CoinSchedule bezmála 2,9 miliardy dolarů, což jsou tři čtvrtiny částky inkasované firmami za celý loňský rok. Trhem tak protéká stále více peněz navzdory rostoucí kritice emisí kryptoměn z řad regulátorů i soukromých firem. Například Facebook tak koncem letošního ledna na svých stránkách zakázal reklamu týkající se prodeje nových mincí.