České technologické firmy jsou úspěšné i ve světě. Dokáží konkurovat velkým společnostem

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Cisco

Rockaway
Rockaway
Rockaway
Rockaway
Rockaway
7
Fotogalerie

Tuzemské společnosti Creative Dock, U+ či Rockaway expandují. Jejich vývojáři a obchodníci uspěli v zahraniční konkurenci.

Česko není jen montovnou vyrábějící s minimální přidanou hodnotou. Svědčí o tom úspěchy technologů a vývojářů v cizině. Jejich firmy se prosadily v Evropě a teď rostou i ve Spojených státech.

Studio U+, dříve Usertech, nejprve působilo v New Yorku, teď v srpnu otevírá pobočku v San Francisku. Její produkt James umožňuje vznikajícím start-upům rychlou a kvalitní prezentaci před investory, aniž by potřebovali tabulky v excelu.

„Všichni si myslí, že dělat a nabízet start-upy v USA je jednodušší než v Česku, ale v New Yorku či v San Francisku řeší stejné problémy jako v Praze,“ říká zakladatel studia Jan Beránek, kterého si do školicích programů ve Spojených státech zve i společnost Google. Produkt James už využilo více než 45 amerických start-upů od lékařských přes fintech a média až po robotiku.

„Klienti ze Spojených států za loňský rok přinesli pro U+ osm procent tržeb a letos je to už téměř třetinový podíl,“ vyčíslil Jan Fried, který od loňska vede newyorskou pobočku U+. Teď připravuje systém poradenských služeb pro české firmy, které chtějí začít podnikání ve Spojených státech.

Ve světě se etablovali také vývojáři z Creative Dock, kteří v září otevírají zastoupení v Amsterdamu. Zahraniční pobočku mají i v Mnichově, kde na projektech pro energetiku pracuje dvacet lidí, jež řídí bývalý šéf E.ON pro Německo Rolf Fouchier. Creative Dock v minulosti spustil tři projekty v Číně, rozjížděl například inovační program pro Home Credit.

„Je hodně korporací, které chtějí mít image inovátorů, a s těmi spolupracujeme. Pobočky jsme zřídili v Německu, Maďarsku, Polsku a v Kanadě,“ říká zakladatel Creativ Docku Martin Pejša.

Vývojáři z Rockaway zase uspěli v Brazílii, kde prodali svůj podíl ve start-upu tamní společnosti Creditas. „Hodnota našeho podílu se za tři roky zvýšila téměř desetinásobně,“ uvedl za Rockaway bez dalšího upřesnění Viktor Fischer, který má od loňska za úkol prosazovat společnost na globálních trzích.

Startupová divize investiční skupiny Rockaway funguje od roku 2014 a momentálně má v portfoliu patnáct start-upů. „Letos jsme již řešili tři stovky projektů. Je to dvojnásobný meziroční nárůst, což potvrzuje výbornou kondici start-upů v celém středoevropském regionu,“ připomněl Fischer.