Nové Suzuki Swift vstupuje na trh. Při prvním svezení nadchlo i spotřebou

Nové Suzuki Swift vstupuje na trh

Nové Suzuki Swift vstupuje na trh Zdroj: Autorevue.cz

Nové Suzuki Swift vstupuje na trh
Nové Suzuki Swift vstupuje na trh
Nové Suzuki Swift vstupuje na trh
Nové Suzuki Swift vstupuje na trh
Nové Suzuki Swift vstupuje na trh
25
Fotogalerie

Suzuki zahájilo v České republice prodej nové generace městského modelu Swift. Částky v ceníku začínají na úrovní 259 900 Kč, přičemž výbava obsahuje vše podstatné.

Suzuki Swift je nepochybně úspěšný model. První generace se představila teprve v roce 2004 a od té doby se jich na celém světě prodalo již přes 5,4 milionu kusů.

Nyní přichází na trh třetí generace tohoto vozu. Zatímco design pouze rozvíjí původní myšlenku, v útrobách je vše jinak.

Swift také přestal růst. Zatímco druhá generace se oproti té první zvětšila podstatnou měrou a dorostla až na 385 centimetrů, ta nastupující se naopak o centimetr zkrátila. Také je swift III nižší. Konkrétně o patnáct milimetrů.

Naopak je auto ale teď širší o čtyři centimetry širší, což už je hodnota, která se může pozitivně projevit nejen na prostoru uvnitř, ale i na jízdních vlastnostech. V tomto aspektu také velmi oceňujeme mezigenerační snížení hmotnosti srovnatelných verzí až o 120 kilogramů. Základní verze swiftu má teď hmotnost jen 840 kilogramů. To umožnila nová podvozková platforma.

Tvůrci auta se také zaměřili na vylepšení nabídky prostoru, jak pro posádku, tak i zavazadla. Ten první aspekt jsme posuzovali klasickou metodou. Redaktor vysoký 186 centimetrů se posadil za volant a nastavil si sedačku do ideální pozice do řízení. Bezprostředně poté pak usedl o řadu dále. A ejhle - před koleny měl ještě k dobru tři centimetry a nad hlavou necelé dva. To je lepší než u nedávno testované - a o třídu větší Hondy Civic, kde jsme hlavou tvořili důlek v čalounění střechy.

Narostl i kufr

Potěšitelný je rovněž nárůst prostoru pro zavazadla. Dno leží nadále hluboko pod vysokým prahem, nicméně dovnitř už je možno uložit 265 litrů nákladu, což je o 54 více než dosud.

Nová generace samozřejmě musela dostat odpovídající bezpečnostní výbavu. Jako první vůz této japonské značky má teď swift systém pro sledování provozu před vozem. Jeho součástí je kamera a laserovný radar. Pokud je v autě namontovaný adaptivní tempomat, je v masce chladiče zabudovaný také mikrovlnný radar.

Nejlevněji lze nyní nový swift získat za 259 900 Kč. Za tuto částku získá zákazník pětidveřový hatchback ve výbavě Comfort. Ta ale není vůbec chudá. Obsahuje šestici airbagů, denní svícení pomocí LED diod, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizaci, rádio s CD a MP3, kůží potažený multifunkční volant a palubní počítač. Vůz je postaven na patnáctipalcových ocelových kolech.

Kdo požaduje například mlhovky, vyhřívané sedačky, parkovací kameru a kola z lehké slitiny, měl by si připlatit za výbavu Premium, která je dražší o 21 000 Kč. V této výbavě už lze také mít vůz s pohonem všech kol. To potom musíte zaplatit 327 900 Kč.

Nejvyšší výbavou je Elegance. Ta se vždy pojí s hybridním pohonem. Ten Suzuki přidává jak k základnímu čtyřválci 1,2 (66 kW), tak i k novému litrovému přeplňovanému tříválci, který má výkon zajímavých 82 kW. Zajímavé je, že hybrid neslouží k navýšení výkonu (elektromotor má maximální výkon pouze 2,3 kW), ale má přispívat ke snížení spotřeby. Podle technických údajů jsou to tři až sedm desetin litru benzínu na sto ujetých kilometrů. Menší hodnota platí pro dvanáctistovku, vyšší pak pro tříválec s turbem. Bez tohoto mild hybridu má auto se stejným motorem jezdit za rovných pět litrů, s ním za 4,3.

Pozoruhodné je, že baterie, jejíž energii elektromotor využívá, není pod zadními sedadly, případně v kufru, jak bývá obvyklé, zde se vejde pod sedačku řidiče. Hmotnost celého systému je navíc údajně pouhých šest kilogramů, přičemž roli motoru hraje startér-generátor ISG. Toto zařízení je s motorem spojeno řemenem a slouží i pro rychlé nastartování motoru po jeho zhasnutí vinou systému stop&start. Klasický startér ve voze také je, avšak využívá se jen při studených startech.

Při jízdě samá pozitiva

V praxi jsme vůz s tímto pohonem a s turbomotorem 1,0 krátce vyzkoušeli na třicetikilometrovém okruhu v okolí hlavního města. Trasa nejprve vedla na dálnici, kde spotřeba dosáhla rovných šesti litrů. Zbylých více než dvacet kilometrů po okresních silnicích a obcích na západ od hlavního města jsme pak absolvovali se spotřebou jen 4,1 litru. Doufáme jen, že palubní počítač moc nelhal.

I když jsou k dispozici vlastně jen dva motory, verzí, které si zákazník může vybrat, je velké množství. Kromě zmíněného pohonu 4x4 (pojí se ale se slabším motorem), může mít zákazník také automatickou převodovku (a to buď CVT nebo klasický šestistupňový automat.

Třetí typ motoru dostane "ostrá" verze Swift Sport. Na tu si ale budeme muset počkat do příštího roku.

Představitelé tuzemského zastoupení na tiskové konferenci hovořili i o přepracovaném podvozku. To, že tato práce vývojářů nebyla marná, jsme pocítili i my při krátké testovací jízdě. Podvozek skutečně velmi dobře tlumí nerovnosti (například železniční přejezdy, kanály nebo výtluky na silnicích). Zvládá to s krátkým, přirozeným a nehlučným zhoupnutím.

Swift býval vždy schopné auto v zatáčkách a platí to i o novince. Zatím jsme si rychlejší průjezd vyzkoušeli pouze na jednom dálničním sjezdu a v několika nepříliš ostrých zatáčkách na silnicích v okrese Praha-západ, a s radostí jsme byli nuceni konstatovat, že auto má limity posazené ještě o notný kus dále.

Již se těšíme, až s ním zamíříme na vozovky, které důkladně známe a budeme tedy moci vůz porovnat s konkurenty v tomto segmentu.

Líbilo se nám také přesné řazení pětistupňové manuální převodovky a kvitovali jsme i naladění posilovače řízení. Řízení je výrazně rychlejší a přesnější než u konkurenčních aut.