Recenze: Problematický návrat do světa Star Wars

Rogue One: Star Wars Story
Rogue One: Star Wars Story
Rogue One: Star Wars Story
Rogue One: Star Wars Story
Rogue One: Star Wars Story
13

Do kin po celém světě vstupuje téměř naráz snímek Rogue One: Star Wars Story. Jde o téměř přelomový film hned z několika důvodů. Ale také jde o jeden z méně podařených produktů, které na fenoménu Star Wars spíše pasou, než by jej posouvaly kupředu.

Novinka z hvězdnoválečného světa není přímým pokračováním žádné z doposud natočených epizod. Odehrává se mezi epizodami III a IV a přímo předchází právě nejstaršímu dílu Star Wars Nová naděje (v logice děje jde o epizodu IV).

Jde o snímek samostatný a žádný film Rogue Two alespoň v tuto chvíli majitel licence Star Wars Walt Disney nechystá. Děj pak lze shrnout jednoduchým nástinem: zjistíme, jak rebelové poznali Hvězdu smrti a způsob jejího zničení.

Dějová jednoduchost a řídkost je bohužel jedním ze dvou hlavních problémů aktuálního snímku. Zkušení scenáristé Tony Gilroy a Chris Weitz se sice snaží průpovídku košatit, ale činí tak výlučně samými klišé (násilně rozdělené rodiny, hledání spřízněných duší, posun hlavní hrdinky od apatie k volbě té správné strany Síly). Tyto „Hvězdné války“ tak připomínají ještě více Disneyovky pro menší diváky než Epizoda VII, která byla prvním snímkem série natočeným po odkupu značky mediálním kolosem.

Ba co víc, tento snímek stavbou nejvíce připomíná superhrdinské filmy, které Disney produkuje pod značkou Marvel Studios. Podobně jako první Avengers i Rogue One nejprve nabídne asi hodinu intenzivního povídání jednotlivých postav s atraktivním střídáním prostředí (za prvních deset minut se ocitneme asi na šesti různých planetách). Pak se krátce ustavuje tým „superhrdinů“. A vše vyvrcholí zhruba hodinovou bitvou dobra se zlem.

Druhým problémem pak je snaha Rogue One alespoň zčásti odlišit od hlavní série. Tvůrci tak snímek zbavili několik zábavných stereotypů, které si série postupně vybudovala. Není tu klasický popis děje, který každou epizodu uvozoval za slavných fanfár Johna Williamse. Chybí tu proslulé zatmívačky, stíračky a další obrazové hry, které oddělovaly jednotlivé scény. To jistě zarytí fanoušci opláčou.

Režiséra Garetha Edwardse však přese všechno nelze příliš kritizovat. Muž, který znovu vzkřísil Godzillu se podobně jako v předloňské sci-fi i tentokrát pokusil vyprávění ozvláštnit obrazem. V Godzille obrazově pracoval s aktuálními katastrofami, které známe z televize (terorismus, tsunami).

Jeho pojetí Star Wars pak přiznává, že obrazově již nikam dál jít nelze. A proto využívá obrazovost druhé světové války či války ve Vietnamu - to se projevuje především v závěrečné bitvě připomínající vylodění v Normandii nebo například legendární scény z Apokalypsy. To je na snímku to nejcennější a Edwards potvrdil, že dokáže i typický hollywoodský blockbuster natočit posvém. Škoda scénáře, který mu nejspíš nedovoloval větší možnosti.

Rogue One: Star Wars Story

(sci-fi, USA, 133 minut)

Režie: Gareth Edwards