V Dubaji proběhl první test létajícího bezpilotního taxíku na elektriku

Elektrické aerotaxi. Nepotřebuje řidiče, je rychlejší než všechna taxi a nikdy neuvízne v koloně.

Elektrické aerotaxi. Nepotřebuje řidiče, je rychlejší než všechna taxi a nikdy neuvízne v koloně. Zdroj: VTM.cz

V Dubaji proběhl první veřejný test létajícího elektroaeromobilu Volocopter 2X
Za jeho vývojem stojí německá společnost Volocopter GmbH, která je částečně financována koncernem Daimler AG.
Velocopter 2X už není žádný prototyp, ale hotový funkční stroj s potřebnými homologacemi, který si můžete koupit a létat s ním.
Cestovní rychlost je až 100 km/h a nosnost 160 kg. Počítá se s možnou přepravou dvou pasažérů.
Volocopter 2X
25
Fotogalerie

Zatímco naši taxikáři protestují proti Uberu, ti v Dubaji se už pomalu mohou obávat ještě silnější konkurence. Řidiče už nepotřebuje vůbec, je rychlejší než všechna taxi a nikdy neuvízne v koloně. Ve finále by přitom tento novodobý způsob osobní městské dopravy neměl být drahý.

Řeč je o bezpilotním osobním taxi. V Dubaji nyní proběhl první veřejný test létajícího elektroaeromobilu Volocopter 2X, který by k tomuto účelu měl sloužit. Za jeho vývojem stojí německá společnost Volocopter GmbH, která je částečně financována koncernem Daimler AG.

Velocopter 2X už není žádný prototyp, ale hotový funkční stroj s potřebnými homologacemi, který si můžete koupit a létat s ním. Od Státního úřadu pro dopravu ve městě Dubaj však získal povolení i na testy autonomních letů bez pilota. Právě tak by stroje měly v budoucnu létat.

Stroj má jen krátký dolet, na jedno nabití baterií zvládne doletět jen 30 km. Ale jízdy taxi po městě nebývají delší. Akumulátory lze snadno vyměnit za nové, nabití pak trvá cca dvě hodiny. Cestovní rychlost je až 100 km/h a nosnost 160 kg. Počítá se s možnou přepravou dvou pasažérů.

Doprava Velocopterem je triviální. Prostě jen nasednete, připoutáte se a na displeji zvolíte cílovou destinaci.

Video placeholde
Volocopter: první test v Dubaji • Živě.cz

Že by tento způsob dopravy plně nahradil taxi je samozřejmě myšlenka trochu nadnesená. Ale když u letiště vznikne centrála s několika spoty a dobíjecí stanicí, mohou si hotely vybudovat prostorově nenáročný spot pro přistání a typickou cestu do/z na letiště svým hostům výrazně zkrátí. Poté se mohou přistávající místa objevovat na dalších atraktivních místech po městě a postupně vznikne síť. Taková je alespoň vize.

V Dubaji jdou novému trendu elektrických osobních aeromobilů naproti na více frontách. Nad městem létaly už také čínské osobní drony EHang 184. Ty mají podobné parametry a rovněž umožňují zcela autonomní let. Zatím testy proběhly v pilotovaném režimu.