Salmonela se umí schovat do rostlin, zjistili vědci | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Vědci zjistili, že se Salmonella umí schovat do rostlin

ilustrační foto
•
ZDROJ: skygreens.com
Marek Schwarzmann

Některé druhy bakterií Salmonella využívají taktiku hodnou starověkých Řeků, kteří dobyli bájnou Troju: naučily se obcházet přirozený obranný mechanismus rostlin a vniknout do jejich listů. Díky tomu pak nejsou spláchnuty při klasickém omytí před konzumací člověkem. Novou bakteriální strategii vědci z University of Delaware popsali v časopisu Frontiers in Microbiology.

Biologové ve studii detailně popsali interakci stomat – tedy struktur na listech, prostřednictvím kterých rostliny takzvaně dýchají – na listech hlávkového salátu a špenátu a bakterií Salmonella, Listeria a E. coli.

Právě u bakterií Salmonella (Salmonella enterica Typhimurium) došlo k celkem šokujícímu zjištění, že dokáže proniknout těmito mikroskopickými otvory do rostliny a přežívat v nich, respektive že je specifickou proteinovou reakcí „přesvědčí“, aby se v reakci na její přítomnost neuzavřely. „Právě toto zjištění bylo docela děsivé, lidský patogen se naučil efektivně tomu, na co se specializují rostlinné patogeny,“ shrnul jeden z autorů studie Harsh Bais.

Vědci zjistili, že nejefektivněji skládají křídla škvoři. Může to inspirovat třeba architekty

Podle něj tato schopnost může představovat významné riziko pro budoucí pěstitelské snahy lidstva. Bakterii, která je v rostlině, prostě nepůjde smýt, a to ani chemickým ošetřením. Navíc sama rostlina nevykazuje jakékoliv známky toho, že by byla takovou bakterií kontaminována, čímž může dojít k nepředpokládaným epidemiím.

Takové riziko může v budoucnu hrozit obzvláště u zemědělské produkce z polí v blízkosti stájí chovných zvířat, případně u vertikálních farem s nedostatečně navrženými kontrolními mechanismy zavlažování a čištění.

Vědci zjistili, jak jednoduše vyrobit etanol z rostlinného odpadu