Z výkalů odhalíme covid dříve než testování, říká šéf Pražských vodovodů a kanalizací

Pražská městská společnost PVK chce postupně převést celý svůj vozový park na bioCNG, bioplyn vyráběný úpravami plynu z čistíren odpadních vod.

Pražská městská společnost PVK chce postupně převést celý svůj vozový park na bioCNG, bioplyn vyráběný úpravami plynu z čistíren odpadních vod. Zdroj: Profimedia.cz

Společnost Kolektory Praha pracuje s průsakovou vodou z kolektorů, která by jinak skončila ve Vltavě.
Čerpadlo na průsakovou vodu v pražských kolektorech.
Průsaková voda v pražských kolektorech.
Pracovníci Pražských vodovodů a kanalizací pokračovali ve zkoumání slepého ramene vodovodní sítě, které zřejmě zavinilo kontaminaci vody v pražských Dejvicích a Bubenči.
Dispečink Pražských vodovodů a kanalizací
12
Fotogalerie

Lítačka pro všechny druhy městské dopravy, systém na odhalení koronaviru z odpadních vod nebo čidla v kontejnerech, která sledují zaplněnost. To jsou příklady projektů pražských městských firem, které mají pomoci Praze stát se Smart City, chytrým městem. Firmy své plány představí na festivalu Comic-Con Prague v rámci projektu Future City, který prostřednictvím virtuální reality nastíní Prahu blízké budoucnosti.

Městská firma Pražské vodovody a kanalizace investuje do inovativních projektů zhruba padesát milionů korun ročně. Její generální ředitel Petr Mrkos upozorňuje, že Smart City není o chytrých koších a nabíjecích lavičkách, nýbrž o tom, jak zlepšit kvalitu života ve městech.

Jedním z projektů PVK je využití bioplynu, který přirozeně vzniká v čistírnách. „Když v čistírně vyhnívá kal, odčerpává se do takzvaných vyhnívacích nádrží, kde se postupně ohřívá, čímž vzniká bioplyn,“ vysvětluje Mrkos.

„My tam od příštího roku budeme spouštět pilotní jednotku, která dokáže přeměnit tento bioplyn na bioCNG, tedy plyn použitelný pro pohon vozidel,“ uvádí šéf PVK s tím, že společnost postupně převede celý vozový park na bioCNG. Elektromobilita je podle něj dobrým řešením, ne však použitelným plošně pro všechna vozidla. „My se po městě musíme pohybovat velkými vozidly a ta nikdy nebudou na elektriku,“ dodává. 

Společnost PVK zároveň od loňského roku testuje odpadní vody na přítomnost covidu. Přišlo se na to, že lidé vylučují koronavirus ještě dříve, než se u nich projevují příznaky. „Teď to zároveň ověřujeme v menších uzavřených kolektivech, jako jsou školy, a pokud se to opět potvrdí, dokážeme upozornit na přítomnost koronaviru ve školách dříve, než se na to přijde testováním,“ vysvětluje Mrkos.

Praha by měla být „chytřejší” například v oblasti dopravy, ale i odpadů. Operátor ICT pracuje na projektu nazvaném Chytrý svoz odpadů. V odpadových nádobách po městě je nainstalováno pět stovek senzorů. „Během příštího a přespříštího roku bychom to chtěli rozšířit přibližně na sedm tisíc senzorů. Díky nim můžeme měřit zaplněnost kontejnerů, ale i optimalizovat svozové trasy, aby nádoby nebyly zaplněné,“ říká Matej Šandor za Operátora ICT. „Přinese to i úsporu finančních nákladů, protože se méně zaplněné nádoby budou vysypávat méně často,“ dodává Šandor.

V případě dopravy Operátor ICT cílí na to, aby se dala Lítačka používat i na jiné druhy dopravy než na pražskou MHD. Aktuálně společnost pracuje na projektu nazvaném Intermodální plánovač tras.

„Po jeho dokončení by měla Lítačka od příštího podzimu nabízet služby, které by kombinovaly nejrůznější druhy dopravy počínaje městskou hromadnou dopravou a konče sdílenými skútry, koloběžkami či auty,“ uvádí Šandor s tím, že už jsou uzavřené předběžné smlouvy s některými poskytovateli sdílené mobility. S jakými, to zatím neprozradil.

Svůj podíl na zkvalitňování života a prostředí v Praze má i městská společnost Technická správa komunikací (TSK). Pražská doprava je často v tristním stavu kvůli rozkopaným silnicím, což by se v příštích letech mohlo výrazně zlepšit. „V současné době již testujeme vozidla se zabudovanými iPhony, která identifikují stav vozovky,“ uvádí člen představenstva TSK Filip Hájek.

Již v příštím roce by podle něho měla mít společnost informace o tom, v jakém stavu jsou pražské komunikace. „Díky této technologii můžeme předcházet velkým haváriím a potenciální problémy můžeme začít řešit včas,“ dodává Hájek.

„Pilotním projektem je sběrná jímka v kolektoru v Praze na Uhelném trhu. Ze třicetimetrové hloubky se přečerpává voda do cisteren, které mohou Pražské služby využívat k závlaze zeleně, kropení ulic nebo k čištění chodníků,“ říká ředitel společnosti Kolektory Praha Petr Švec. 

Druhý ročník festivalu popkultury Comic-Con Prague se uskuteční v pražském O2 Universu 15. až 17. října. Tam bude možné vidět Prahu blízké budoucnosti. Prostřednictvím virtuální reality projektu Future City se lidé ocitnou v hlavním městě, které bude podle tvůrců poháněno moderními technologiemi.